FRA | Euro 2016

Discussies over buitenlandse stadions & arena's vind je hier.

FRA | Euro 2016

Berichtdoor witn » vr 28 mei 2010, 16:32

Frankrijk mag Euro 2016 organiseren

De Europese voetbalbond (UEFA) heeft de organisatie van Euro 2016 aan Frankrijk toegewezen. Onze zuiderburen kregen bij de spannende stemming meer stemmen dan Italië en Turkije.
Vrijdag mochten de drie kandidaten hun project voor het laatst kracht bij zetten. De Fransen konden in Genève rekenen op Zinédine Zidane en de Franse president Nicolas Sarkozy. Die twee maakten blijkbaar indruk.

Na de presentaties trok het Uitvoerend Comité (13 leden) van de UEFA zich terug om te overleggen en te stemmen. Italië (in de eerste stemronde) en Turkije (in de tweede stemronde tegen Frankrijk) beten in het zand.

Het is de derde keer al dat de Fransen het EK mogen organiseren, na 1960 en 1984. In 2016 strijden voor het eerst 24 landen voor de titel. In 2012, het eerstvolgende EK, zijn dat nog 16 landen. Dan vindt de voetbalhoogmis in Oekraïne en Polen plaats.

Jean-Pierre Escalettes, voorzitter van de Franse bond: "Ik ben enorm emotioneel alleen al bij de gedachte dat we in 2016 Europa verwelkomen. De UEFA heeft ons het vertrouwen geschonken. Het is nu aan ons om dat vertrouwen niet te schenden."

Frankrijk haalt het met 1 stem

De verkiezing van het gastland voor Euro 2016 was heel spannend. In de eerste stemronde mocht elk van de 13 leden van het Uitvoerend Comité zijn top drie geven. De eerste kreeg 5 punten, de tweede 2 en de derde 1 punt.

Italië kreeg 23 stemmen en viel af. Frankrijk (43) en Turkije (38) mochten naar de beslissende stemronde, waar elk UC-lid één stem mocht uitbrengen. Frankrijk haalde het uiteindelijk met één stem verschil: 7-6.
witn
Beheerder

Re: FRA | Euro 2016

Berichtdoor witn » vr 28 mei 2010, 16:34

Al de stadions:
Stadiums :

Afbeelding

1. Paris/St-Denis (Stade de France) 81,338 (76,474 during Euro), Renovations
2. Marseille 65/75,000 (65,000 minimum (?) during Euro), Refurbishment and Extension
3. Lyon (Ol Land) 61,556 (57,628 during Euro), New
4. Paris (Parc des Princes) 50/53,000 + Retractable roof ? (40,058 minimum (?) during Euro), Refurbishment and Extension
5. Lille 50,283 + Retractable roof & movable pitch (47,882 during Euro), New
6. Bordeaux 43/45,000 (42,566 during Euro), New
7. Lens 44,000 (40,113 during Euro), Refurbishment and Extension
8. Toulouse 40/43,000 (37,050 during Euro), Refurbishment and Extension
9. St-Etienne 42,000 (39,327 during Euro), Refurbishment and Extension
10. Strasbourg 36/40,000 (36,645 during Euro), Refurbishment and Extension
11. Nice 35/38,000 (33,470 during Euro), New
12. Nancy 35,000 + Retractable roof (31,973 during Euro), Refurbishment and Extension

Most of projects include renewable energy (photovoltaics, thermal panels and/or wind turbines + rainwater collection systems)

[SIZE="3"]Paris (St-Denis)[/SIZE]

Stade de France [SIZE="1"](81,338 │ built │ renovations from now to 2016 │ approved │ cost: €100M, 100% private)
[/SIZE]

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

[SIZE="4"]--------------------------------------------------------------------------[/SIZE]

[SIZE="3"]Marseille[/SIZE]

Stade Vélodrome [SIZE="1"](65/75K │ refurbishment & extension │ bidding in progress │ cost: €150M, private-public partnership │ opening: 2014)

Current stadium:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Illustration:
[/SIZE]
Afbeelding

[SIZE="4"]--------------------------------------------------------------------------[/SIZE]

[SIZE="3"]Lyon[/SIZE]

"OL Land" [SIZE="1"](61,556 │ new │ approved │ cost: €450M, 100% private │ opening: December 2013)

Project
[/SIZE]:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding Afbeelding

[SIZE="3"]Paris[/SIZE]

Parc des Princes [SIZE="1"](50/53K + retractable roof (?) │ refurbishment & extension │ bidding in progress │ cost: €75-100M, 100% private │ opening: 2014)

Current stadium:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Proposals:
[/SIZE]
Afbeelding Afbeelding

[SIZE="3"]Lille[/SIZE]

"Grand Stade" [SIZE="1"](50,283 + retractable roof + movable pitch │ new │ under construction │ cost: €620-700M, private-public partnership │ opening: July 2012)

Project:
[/SIZE]
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[SIZE="3"]Bordeaux[/SIZE]

"Grand Stade" [SIZE="1"](43/45K │ new │ bidding in progress │ cost: €165-200M, 50% public + 50% payed by the club │ opening: 2014)

Illustration:
[/SIZE]
Afbeelding

[SIZE="3"]Lens[/SIZE]

Stade Félix-Bollaert [SIZE="1"](44K │ refurbishment & extension │ approved │ cost: €111M, 50% public + 50% payed by the club │ opening: February 2014)

Current stadium:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Project:
[/SIZE]
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[SIZE="3"]Toulouse[/SIZE]

Stadium Municipal [SIZE="1"](40/43K │ refurbishment & extension │ bidding in progress │ cost: €54M, 100% public with certainly a part payed by the rugby and football clubs of the city │ opening: summer 2014)

Current stadium:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

No rendering yet ! They will extend the second ring all around the stadium and change all the seats.
[/SIZE]

[SIZE="3"]St-Etienne[/SIZE]

Stade Geoffroy-Guichard [SIZE="1"](42K │ refurbishment & extension │ bidding in progress │ cost: €75M, 100% public │ opening: 2014)

Current stadium:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

No rendering yet, but they are going to close the corners (with stands & suites) and remove the current roofs in order to add a new one over the whole "new" stadium.
[/SIZE]

[SIZE="3"]Strasbourg[/SIZE]

Stade de la Meinau [SIZE="1"](36/40K │ refurbishment & extension │ bidding in progress │ cost: €160M, private-public partnership │ opening: 2014)

Current stadium:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Illustration:
[/SIZE]
Afbeelding Afbeelding

[SIZE="3"]Nice[/SIZE]

"Grand Stade" [SIZE="1"](35/38K │ new │ bidding in progress │ cost: €158M, private-public partnership │ opening: June 2013)

Illustration:
(former project)[/SIZE]
Afbeelding Afbeelding

[SIZE="3"]Nancy[/SIZE]

Stade Marcel-Picot [SIZE="1"](35K + retractable roof │ refurbishment & extension │ approved │ cost: €60-70M, 100% private │ opening: late 2012)

Current stadium:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Project:
[/SIZE]
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

[/quote]
witn
Beheerder

Berichtdoor rudolf112 » vr 28 mei 2010, 18:16

Hmm, jaloezie naar hun stadions :oops:
rudolf112

Berichtdoor witn » di 01 jun 2010, 10:01

Inderdaad, van de eerste tot de laatste hebben ze iets speciaals. Ik kijk er al naar uit om een match mee te maken in het nieuwe stadion van Lille!
witn
Beheerder

Berichtdoor 24_KRCM » di 01 jun 2010, 12:57

Enige nadeel aan het nieuwe stadion van Lille, is dat het oude Stade Grimonprez-Jooris verdwijnt. :( Het wordt op die site gebouwd, aan de Citadelle van Rijsel. Tijdje terug nog in Rijsel geweest, wou een stadionbezoek brengen aan dit authentieke stadion, maar de afbraakwerken waren sinds een 4-tal dagen bezig, en ik kon mijn stadionbezoek op mijnen buik schrijven. :(

On Topic: Jaloers op zulke stadions, inderdaad. Maar de helft van die stadions, da krijgen wij hier in België toch nooit gevuld. Een stadion à la AS Nancy, dat zouden we hier in België toch wat meer moeten hebben.
24_KRCM

Berichtdoor witn » do 03 jun 2010, 20:37

24_KRCM schreef:Enige nadeel aan het nieuwe stadion van Lille, is dat het oude Stade Grimonprez-Jooris verdwijnt. :( Het wordt op die site gebouwd, aan de Citadelle van Rijsel. Tijdje terug nog in Rijsel geweest, wou een stadionbezoek brengen aan dit authentieke stadion, maar de afbraakwerken waren sinds een 4-tal dagen bezig, en ik kon mijn stadionbezoek op mijnen buik schrijven. :(
Inderdaad dit was een fantastisch stadion. Spijtig dat het moet verdwijnen, maar er komt tenminste een pareltje in de plaats.

Afbeelding

Afbeelding

24_KRCM schreef:On Topic: Jaloers op zulke stadions, inderdaad. Maar de helft van die stadions, da krijgen wij hier in België toch nooit gevuld. Een stadion à la AS Nancy, dat zouden we hier in België toch wat meer moeten hebben.

Het stadion van AS Nancy vind ik dan nog één van de mindere. Vooral de wijze hoedat de business seats worden geïntegreerd in het stadion zie ik niet graag. Deze seats vallen veel te veel op. Ze zouden het beter moeten wegsteken in de tribune.
Afbeelding
24_KRCM schreef:Stade Grimonprez-Jooris
witn
Beheerder

Berichtdoor 24_KRCM » vr 04 jun 2010, 16:05

Bwa, ik vind het nog wel iets hebben. Misschien had een beetje meer discretere seats wel gemogen, ja. Maar toch vind ik het wel proper (de algemene uitbreidingen, niet de seats op zich)
24_KRCM

Berichtdoor 24_KRCM » ma 07 jun 2010, 10:00

Wat er ondertussen nog rest van Stade Grimonpres-Jooris:
Afbeelding

:sad:
24_KRCM

Berichtdoor Duivelmann » ma 13 dec 2010, 15:22

De planne voor het vernieuwde stadion van Saint-Etienne

Afbeelding

Ziet er echt knap uit! De grote tribunes achter het doel blijven bestaan en daarmee zullen de fans zeker ook tevreden mee zijn. De hoeken worden ook dichtgemaakt, hopelijk loopt dit niet fout en krijgen ze geen situaties à la bremen!
Duivelmann

Berichtdoor witn » ma 31 jan 2011, 16:29

Duivelmann schreef:De planne voor het vernieuwde stadion van Saint-Etienne

Afbeelding

Ziet er echt knap uit! De grote tribunes achter het doel blijven bestaan en daarmee zullen de fans zeker ook tevreden mee zijn. De hoeken worden ook dichtgemaakt, hopelijk loopt dit niet fout en krijgen ze geen situaties à la bremen!

De supporters van Saint-Etienne zijn alleszins zeer positief over het project.

Over het nieuwe stadion van OL zijn ze hier meer sceptisch, blijkbaar zou het niet zeker zijn dat OL zijn bouwvergunning zou krijgen. Vanuit OL zelf komen er nochtans alleen maar positieve berichten. Het wordt dus nog even afwachten.
Een tijdje geleden was men er bijna zeker van dat alles afgelast ging worden en dat men het huidige stadion ging aanpassen. Het is dus momenteel niet echt duidelijk.
witn
Beheerder

Berichtdoor Zeno2 » ma 31 jan 2011, 22:20

Ik vind de verbouwing van Saint-Etienne werkelijk ondermaats.

Het is vanwege de 4 verschillende tribunes, die in het recente verleden ook al een transformatie hebben ondergaan, een bijzonder moeilijk stadion om nogmaals te verbouwen.

Men tracht hier het onverenigbare met elkaar te verenigen door middel van een bijzonder plompe overkoepelende dakconstructie en waarbij een kansloze poging wordt gedaan om nog enkele tribunes tot in de hoeken door te trekken.

Het resultaat is een regelrechte rommelpot die je enkel in ons land zou verwachten.
Samen met Toulouse (de platte vijg) veruit de minst geslaagde verbouwing.

Men had beter, omwille van de eenheid, één of twee tribunes behouden en 2 nieuwe tribunes opgetrokken die aansluiten met de rest.
Zeno2

Berichtdoor witn » do 10 feb 2011, 13:54

Zeno2 schreef:Ik vind de verbouwing van Saint-Etienne werkelijk ondermaats.

Het is vanwege de 4 verschillende tribunes, die in het recente verleden ook al een transformatie hebben ondergaan, een bijzonder moeilijk stadion om nogmaals te verbouwen.

Men tracht hier het onverenigbare met elkaar te verenigen door middel van een bijzonder plompe overkoepelende dakconstructie en waarbij een kansloze poging wordt gedaan om nog enkele tribunes tot in de hoeken door te trekken.

Het resultaat is een regelrechte rommelpot die je enkel in ons land zou verwachten.
Samen met Toulouse (de platte vijg) veruit de minst geslaagde verbouwing.

Men had beter, omwille van de eenheid, één of twee tribunes behouden en 2 nieuwe tribunes opgetrokken die aansluiten met de rest.

Een stadion van eenheid gaat het natuurlijk nooit worden... Dat men gekozen heeft om geen tribunes af te breken en nieuwe te bouwen zal ook wel zijn redenen gehad hebben vermoed ik. Al bij al vind ik het nog meevallen.

Een overkoepelende dakconstructie kom je niet alleen tegen bij het stadion van Saint Etienne, ook OM heeft er last van:
Afbeelding Afbeelding
Dit vind ik nog een stuk slechter dan bij Saint Etienne. Eerst vond ik het eigenlijk nog meevallen, maar toen ik enkele grote affiches zag toen ik in Marseille was, vond ik het op niks meer trekken. Te overdreven, te immens, en het past in feite ook niet bij de rest van Marseille.
witn
Beheerder

Berichtdoor rsca_karsten » za 21 mei 2011, 16:55

Voor de mensen die de verbouwingen van Saint-Etienne ondermaats vinden , goed nieuws !

Euro 2016 in negen Franse steden

vr 20/05/2011 - 16:26
De Franse bond (FFF) heeft vrijdag de negen speelsteden bekendgemaakt voor het EK 2016. Het gaat om Saint-Denis (Stade de France), Parijs (Parc des Princes), Rijsel, Bordeaux, Nice, Lyon, Lens, Nancy en Marseille.
In totaal moeten vier nieuwe stadions gebouwd worden: in Bordeaux, Rijsel, Lyon en Nice.

Saint-Etienne en Toulouse wilden in 2016 ook matchen van het EK organiseren, maar werden niet geselecteerd. Saint-Etienne en Toulouse zijn wel reserve.

bron : http://sporza.be/cm/sporza/voetbal/EK/EK_16_steden

Hoe het momenteel zit me te nog te bouwen of te renoveren stadions weet ik niet .
Iemand die hierover meer weet en misschien enkele foto's vind ?
rsca_karsten

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » za 21 mei 2011, 23:33

Rijsel is al bijna klaar!
Zulte Waregem Sup

Berichtdoor jenske » zo 22 mei 2011, 12:32

Laatste nieuwe foto's Nieuw Satdion Lille:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw, speciaal aangelegd, tram-station:

Afbeelding

Afbeelding
Essevee!
jenske

Berichtdoor Chimaera » zo 26 jun 2011, 22:27

blijkbaar worden zowel de vaste als beweegbare delen van het dak eerst quasi volledig gebouwd om nadien op hun plaats te worden geschoven/getild:
Afbeelding

Afbeelding
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » do 14 jul 2011, 12:48

In Marseille zijn ze er ook aan begonnen:
Afbeelding

Afbeelding

Lille:
Afbeelding

Afbeelding
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » vr 29 jul 2011, 13:56

Marseille:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » za 06 aug 2011, 14:27

Het eerder geposte design voor het nieuwe stadion in Nice is intussen voorbijgestreefd. Wat er wel zal gebouwd worden, het Nice Eco Stadium, is werkelijk adembenemend én origineel, zowel qua esthetiek als qua concept en totaalproject. Alleen de verdelingen van de ringen (de bovenring is wel zeer smal) had misschien beter gekund.
Alle info en afbeeldingen vind je hier: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... stcount=26

Ik maak een kleine selectie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De helft van de benedenring van de doeltribunes kan ingetrokken worden bij rugbywedstrijden.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » za 06 aug 2011, 14:36

In Rijsel zijn de noordelijke delen van het schuifdak het stadion ingeschoven. Het geheel met de spanten moet uiteraard nog omhoog worden gebracht.
Afbeelding
Afbeelding
Chimaera
Beheerder

Volgende

Keer terug naar Buitenlandse Stadions & Arena's