Nieuwe Voetbaltempels WK 2018

Post hier alles over de Belgische (voetbal)stadions, van oude vervallen stadions tot splinternieuwe tempels.

Nieuwe Voetbaltempels WK 2018

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » zo 04 mei 2008, 10:17

Als we het WK naar hier willen hallen zullen we moeten opboxen tegen grote landen als Australie, England en Spanje. We zullen een sterk dossier nodig hebben als je het mij vraagt. De Duo organizatie wordt ook niet echt gesteund door de FIFA bobo's. Ik denk dat we met bepaalde ingrepen toch een origineel en sterk bidboek kunnen opstellen. Bijvoorbeeld door een multifunctioneel stadion met een kapaciteit van 75000 toeschouwers te bouwen, de middenstip pal op de grens Belgie/Nederland, met alles er op en er aan? We kunnen er de openingsceremonie en de finale houden en tal van groepswedstrijden. Later kan het stadion dienen voor de derby der lage landen, misschien de BeNe Cup. Zowel De Rode Duivels als Oranje kan er zijn thuiswedstrijden organiseren. Voordeel is ook dat het niet in een stadscentrum ligt. Dit zou volgens mij een uniek project zijn en ons een boost geven om de organisatie binnen te halen!
Zulte Waregem Sup

Re: Nieuwe Voetbaltempels WK 2018

Berichtdoor plitch » zo 04 mei 2008, 10:58

Wij hebben een kans om het wk naar hier te halen. Maar er moet dan wel iets deftigs gebeuren.
BV: Michel d'hooghe zei gisteren achter de match tegen Anderlecht over het nieuw stadion van FCB dat de regering nu het dossier in juni op tafel zou leggen. Eerst zou het in Maart zijn dan in mei en nu in juni.
Als we blijven wachten, kunnen we het WK wel vergeten.
plitch

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » zo 04 mei 2008, 13:49

Het is duidelijk dat noch de Belgische, noch de Vlaamse regering de organisatie of het Belgisch voetbal enige steun gunt. Liever investeren in gerechtsgebouwen van 200 miljoen € zoals in Antwerpen en Gent... Waar zijn we eigenlijk mee bezig!!!! Het is gewoon een schande dat alles wat voetbal betreft op de lange baan wordt geschoven. Als het over stadions gaat, wordt er enkel maar gepraat en gepalaverd... Helaas geen enkel project is concreet, behalve in Gent en dan nog... en dan nog men zou beginnen in april... nog niks gezien aldaar. Misschien moet elke voetballiefhebber in Belgie bij de volgende verkiezingen eens een duidelijke blanco stem uitbrengen...
Zulte Waregem Sup

Berichtdoor JSPR_G » zo 04 mei 2008, 19:04

De stadionplannen van Zulte Waregem zitten ook al in een vergevorderd stadion hoor. Na Gent zal Zulte Waregem het 2de multifunctionele stadion in belgië zijn :)
JSPR_G

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » zo 04 mei 2008, 19:16

Misschien wel, maar niks is al definitief. Ik weet dit uit heel betrouwbare bron. Zie maar op de website is helaas nergens sprake van de nieuwe RegenboogArena. Zolang men daar niks concreet voorstelt heb ik toch mijn twijfels.
Het voordeel van dit eventuele bouwproject is dat men kan bouwen op dezelfde site.
Hopelijk speelt SVZW volgend seizoen de pannen van het dak, maar het kan ook anders zijn bv. een degradatie naar 2de... wie zal er dan nog over dit project spreken???
Zulte Waregem Sup

Berichtdoor JSPR_G » zo 04 mei 2008, 19:28

Zulte Waregem Sup schreef:Misschien wel, maar niks is al definitief. Ik weet dit uit heel betrouwbare bron. Zie maar op de website is helaas nergens sprake van de nieuwe RegenboogArena. Zolang men daar niks concreet voorstelt heb ik toch mijn twijfels.
Het voordeel van dit eventuele bouwproject is dat men kan bouwen op dezelfde site.
Hopelijk speelt SVZW volgend seizoen de pannen van het dak, maar het kan ook anders zijn bv. een degradatie naar 2de... wie zal er dan nog over dit project spreken???

Zulte Waregem moet nog 1 goedkeuring krijgen en vanaf dan kunnen alle plannen definitief worden e. Deze maand zullen we wel meer te weten komen zeker.. :?:
JSPR_G

Berichtdoor jenske » zo 04 mei 2008, 21:44

JSPR_G schreef:
Zulte Waregem Sup schreef:Misschien wel, maar niks is al definitief. Ik weet dit uit heel betrouwbare bron. Zie maar op de website is helaas nergens sprake van de nieuwe RegenboogArena. Zolang men daar niks concreet voorstelt heb ik toch mijn twijfels.

Zulte Waregem moet nog 1 goedkeuring krijgen en vanaf dan kunnen alle plannen definitief worden e. Deze maand zullen we wel meer te weten komen zeker.. :?:

Klopt volledig. 16 mei is er een persconferentie gepland en wordt alles voor iedereen duidelijk. We zitten al verder dan de meeste mensen denken.
Essevee!
jenske

Berichtdoor witn » zo 04 mei 2008, 21:55

Het voorstel dat je lanceert ziet er wel mooi uit, maar of het haalbaar is durf ik sterk te betwijfelen. Men gaat volgens mij geen nieuw stadion zetten zonder dat er een club zal in spelen.

Ik vind juist dat wij wel een sterk dossier hebben, België en Nederland zijn volgens mij de eerste kleine landen die het samen aandurven om een WK te organiseren. Als B & Nl de goedkeuring krijgen zullen veel kleinere landen zich ook kanditaat stellen om ooit een WK te organiseren. Het kan een symbooldossier worden.
We hebben natuurlijk 2 grote negatieve punten en dat is de beperkte stadioncapaciteit (er zouden overal stadions komen met een minimumcapaciteit terwijl de grote landen zullen beschikken over stadions die ver boven die minimumcapaciteit zitten) en het feit dat er 2 organiserende landen (ipv 1 land) aanwezig zullen zijn. Wat maakt dat de andere landen een plaatsje minder op het WK zullen hebben.

btw: de stadions van Gent & Zulte Waregem hebben eigenlijk niets te maken met het WK2018. Gent kan mss nog een noodoplossing worden maar zit niet in de lijst van de stadions die momenteel geselecteerd zijn:
  • Brugge
  • Antwerpen
  • Brussel
  • Luik
  • Genk of Charleroi (Waarbij Genk de voorkeur krijgt)
witn
Beheerder

Berichtdoor vinmat » zo 04 mei 2008, 23:28

Ik twijfel ook aan de haalbaarheid. Je zet niet op een stuk weiland maar gewoon een stadion neer met 70.000 plaatsen. Een stadion moet rendabel zijn. Er zal geen stad in de buurt zijn, geen infrastructuur, helemaal niets.

En als de rode duivels of oranje dan een wedstrijd niet winnen, dan komt dat natuurlijk omdat de helft van het veld in het buurland ligt. :roll:

Het is overigens te hopen dat de dossiers er goed doorheen komen. Voor Club en Anderlecht moet er dit jaar toch echt eens duidelijkheid komen. Als ze tegengewerkt blijven worden staat het bod in elk geval zwak.

De Nederlandse steden die zich kandidaat stellen zijn:

• Amsterdam (misschien 2x)
  • Rotterdam (2x)
  • Eindhoven
  • Heerenveen
  • Alkmaar
  • Enschede
  • Groningen

Ook in Nederland zal er nog veel moeten gebeuren. Alleen de Kuip (Rotterdam) en de ArenA (Amsterdam) hebben voldoende capaciteit.

Het stadion van AZ met (de voor het WK benodigde) 40.000 plaatsen gaat er zo uit zien:

Afbeelding

In Enschede speelt FC Twente. Daar zijn ze momenteel bezig met het aanbrengen van een tweede ring.

Afbeelding

Dit brengt de capaciteit naar 25.000 voor het volgende seizoen. De plaatsen zijn al uitverkocht. In 2011 mogen ze pas weer verder bouwen om tweede ring rond te maken ivm de infrastructuur. Dan staat ook daar een WK stadion klaar.

Afbeelding
vinmat

Berichtdoor Fabrice » zo 04 mei 2008, 23:47

Mercredi sur la RTBF : Emission spéciale Coupe du Monde 2018 inviter Alain Courtois à 21h30 jusque 23h40

Présenté par Fabienne Vande Meerssche

Pour ceux qui n'aurais pas la RTBF ZATTOO.com pour regarder sur le streaming.
...................................................................................

De woensdag op RTBF: speciale uitzending WK 2018 Alain Courtois uitnodigen op 21:30 tot 23:40

Gepresenteerd door Fabienne Vande Meerssche

ZATTOO.com om op streaming te kijken.
Fabrice

Berichtdoor witn » ma 05 mei 2008, 20:30

vinmat schreef:Het is overigens te hopen dat de dossiers er goed doorheen komen. Voor Club en Anderlecht moet er dit jaar toch echt eens duidelijkheid komen. Als ze tegengewerkt blijven worden staat het bod in elk geval zwak.
Voor Club zou er zeker in juni een beslissing moeten vallen, Anderlecht weet zelf nog niet wat het wil dus kan dat nog een eindje duren.

• Rotterdam (2x)
  • Eindhoven
  • Heerenveen
  • Alkmaar
  • Enschede
  • Groningen

Ook in Nederland zal er nog veel moeten gebeuren. Alleen de Kuip (Rotterdam) en de ArenA (Amsterdam) hebben voldoende capaciteit.

Het stadion van AZ met (de voor het WK benodigde) 40.000 plaatsen gaat er zo uit zien:

http://www.az.nl/db/CA3_2119kl.jpg

In Enschede speelt FC Twente. Daar zijn ze momenteel bezig met het aanbrengen van een tweede ring.
http://i9.tinypic.com/82bj1go.jpg

Dit brengt de capaciteit naar 25.000 voor het volgende seizoen. De plaatsen zijn al uitverkocht. In 2011 mogen ze pas weer verder bouwen om tweede ring rond te maken ivm de infrastructuur. Dan staat ook daar een WK stadion klaar.

http://www.fctwente.nl/images/upload/ni ... dion-5.jpg

Zijn dit eigenlijk allemaal teams die een stadion van 40.000 kunnen gebruiken? Of zitten er daar prestige projecten in?

Stad Gent heeft zich ook kandidaat gesteld, maar zij hebben momenteel totaal geen nood aan een stadion van 40.000. Idem voor Charleroi.
witn
Beheerder

Berichtdoor witn » ma 05 mei 2008, 21:18

Fabrice schreef:Mercredi sur la RTBF : Emission spéciale Coupe du Monde 2018 inviter Alain Courtois à 21h30 jusque 23h40

Présenté par Fabienne Vande Meerssche

Pour ceux qui n'aurais pas la RTBF ZATTOO.com pour regarder sur le streaming.
...................................................................................

De woensdag op RTBF: speciale uitzending WK 2018 Alain Courtois uitnodigen op 21:30 tot 23:40

Gepresenteerd door Fabienne Vande Meerssche
ZATTOO.com om op streaming te kijken.

Meer dan 2u over het WK :shock:

Ik zal eens kijken voor die Zattoo. ;) Eerste keer dat ik daar iets van hoor.
witn
Beheerder

Berichtdoor jenske » ma 05 mei 2008, 22:34

ik heb al weer het gevoel dat Nederland al weer een grote stap voor is op ons landje. Daar zijn al gevorderde plannen, terwijl ze bij ons nog steeds zagen over de locatie en andere dingen.

Er zijn misschien niet veel die mijn mening volgen maar volgens mij gaan wij dat WK2018 nooit kunnen organiseren. Er mogen dan al versnellingen zijn in het dossier. De papiersleur en aanvragen zijn zo ingewikkelt en langdurig in België...

om te illustreren met een voorbeeld:

In Belgie moet een plan die af is nog minstens 1 jaar op de provincie liggen zodat iedere burger dit kan inkijken en eventueel nota's en opmerkingen geven. Die 1 jaar hangt af van welke type gebouw.
Type 1: kruidenierszaak, kledingszaak
Type 2: grootwarenhuis, kleine fabriek
Type 3: stadions, winkelcentra
Voor dat de plannen 1 jaar lang kunnen ingekeken worden verhuisd het nog van de ene raad naar de andere, Gemeentes, provincies, gewesten, parlementen, ...
België is echt een apeland als het op zo'n initatieven gaat!

In Duitsland vallen dere types allen onder 1 zelfde type en is de wachtijd afhankelijk van 3 tot 6 maand. Al naargelang klachten die binnenkomen.
Essevee!
jenske

Berichtdoor vinmat » ma 05 mei 2008, 23:06

witn schreef:
vinmat schreef:Het is overigens te hopen dat de dossiers er goed doorheen komen. Voor Club en Anderlecht moet er dit jaar toch echt eens duidelijkheid komen. Als ze tegengewerkt blijven worden staat het bod in elk geval zwak.
Voor Club zou er zeker in juni een beslissing moeten vallen, Anderlecht weet zelf nog niet wat het wil dus kan dat nog een eindje duren.

• Rotterdam (2x)
  • Eindhoven
  • Heerenveen
  • Alkmaar
  • Enschede
  • Groningen

http://www.az.nl/db/CA3_2119kl.jpg

http://i9.tinypic.com/82bj1go.jpg

http://www.fctwente.nl/images/upload/ni ... dion-5.jpg

Zijn dit eigenlijk allemaal teams die een stadion van 40.000 kunnen gebruiken? Of zitten er daar prestige projecten in?

Stad Gent heeft zich ook kandidaat gesteld, maar zij hebben momenteel totaal geen nood aan een stadion van 40.000. Idem voor Charleroi.

Alleen bij AZ heb ik mijn sterke twijfels. Die club is vooral een speeltje van de rijke voorzitter en is kwa voetbalprestaties dit seizoen erg ver terug gevallen. Alkmaar is ook niet zo'n grote stad en het is ook geen provincieclub. Als de sportieve prestaties uitblijven en ze geen prijzen gaan pakken dan is 40.000 echt veel te veel van het goede en zullen ze in een halfvol stadion spelen.

Clubs als SC Heerenveen en FC Twente hebben een enorme achterban in de regio. Beiden hebben al jarenlang duizenden mensen op de wachtlijst voor een abonnement. Heerenveen is dan ook nu al aan het kijken hoe ze kunnen uitbreiden voor als het WK niet gaat komen. FC Twente had bij de bouw van het huidige stadion al rekening gehouden met een eventuele uitbreiding naar maximaal 25.000. Daar is de infrastructuur ook op berekend. Maar het nieuwe stadion trok meer publiek dan dat ze ooit voor mogelijk hielden. Daarom wordt de tweede ring in een L-vorm neergezet zodat ze nog verder kunnen uitbreiden dan 25.000. Dat gaan ze gezien de belangstelling ook zeker doen.

FC Groningen is zo dom geweest om een stadion neer te zetten die nauwelijks uitbreidbaar is. Sinds de opening is het altijd vol geweest. Voor het volgende seizoen komen er 2635 zitjes bij door het publiek dichter bij het veld te zetten. Ze gokken daar denk ik op een nieuw stadion bij een WK. Het is een club met veel aanhang in de provincie. Een stadion van 40.000 kunnen ze zeker gebruiken.
vinmat

Berichtdoor witn » di 06 mei 2008, 17:57

ja man zeg, 80.000, 100.000 het is net of er geen verschil is. Heeft feyenoord eigenlijk wel fans genoeg om zoiets te vullen?
Ik vraag me nu ook wel af wat ze nu in Amsterdam zullen doen, die 2 steden duwen elkaar vooruit.

In België spreken ze van mega & superstadions van 40.000, wat moeten we dan tegen zoiets zeggen.
witn
Beheerder

Berichtdoor vinmat » di 06 mei 2008, 18:13

witn schreef:ja man zeg, 80.000, 100.000 het is net of er geen verschil is. Heeft feyenoord eigenlijk wel fans genoeg om zoiets te vullen?
Ik vraag me nu ook wel af wat ze nu in Amsterdam zullen doen, die 2 steden duwen elkaar vooruit.

In België spreken ze van mega & superstadions van 40.000, wat moeten we dan tegen zoiets zeggen.

Het is volslagen idioot, maar ik zie ze het in Rotterdam nog doen ook. Het laat Brussel en Amsterdam volslagen kansloos om de finale te organiseren van het WK natuurlijk. Dat zou een smet zijn, want de finale hoort gewoon in een hoofdstad. Er gingen wel balonnetjes op in Amsterdam voor een 2e stadion om de finale te kunnen organiseren, maar in Amsterdam gaat er zeker geen stadion komen van 100.000.

De Amsterdam ArenA is weliswaar een complete mislukking, maar het staat er nog maar 12 jaar. Als Ajax dan de nieuwe bespeler moet worden van een Amsterdams stadion van 100.000 dan is de ArenA natuurlijk kapitaalvernietiging, want dat kan niet zonder Ajax overleven! En de gemeente heeft behoorlijk wat aandelen in de ArenA zitten kan ik je zeggen.

Aan de andere kant is een stadion van 100.000 man in Amsterdam niet levensvatbaar zonder concerten en Ajax.

In Amsterdam is er dus geen ruimte voor 2 stadions en de ArenA is maximaal uit te breiden naar 70.000.

Tja en in Rotterdam zijn ze daadwerkelijk gek genoeg om het te doen. Tegen Ajax en PSV zal het wel vol lopen. Ook wel in de Champions League. Maar verder denk ik eerder aan 40.000 lege zitjes. Ze moeten in Rotterdam natuurlijk wel realistisch blijven. Nederland is een klein land en Feyenoord is geen Barcelona. Daarnaast zit de club nog altijd in de schulden en zijn ze al 9 jaar geen kampioen geworden. Duidelijk een gevalletje grootheidswaanzin, maar wel een gevaarlijke.
vinmat

Berichtdoor witn » di 06 mei 2008, 22:18

Brussel was zoiezo niet geïnteresseerd om een finale te organiseren, de maximum capaciteit zou in Brussel 60.000 zijn, te weinig om een finale te organiseren.

Ik heb nochtans eens gehoord dat de ArenA volledig zou kunnen draaien zonder Ajax. In het begin zou dat nooit gelukt zijn maar nu blijkbaar wel.

Vandaag op sporza.be:
Courtois lanceert promospot voor WK 2018
di 06/05/08 - België en Nederland hebben een tandje bijgezet. Met de slogan "Let's turn a dream into reality" willen de Lage Landen de Wereldbeker voetbal in 2018 binnenrijven. Een promospot moet ook helpen.
"Een nieuwe stap in onze kandidatuur", legt projectleider Alain Courtois uit.
(Belga)
"We hadden de politici al kunnen overtuigen en hebben nu ook de eerste economische partners voor ons project."

"Onze volgende stap is de Belgische bevolking te overtuigen."

Courtois (foto) wil dat doen met een tv-spot, die vanaf donderdag te zien zal zijn.

"Naast de nationale promotiecampagne is er ook een internationale promocampagne", meldt Courtois.

Eind 2010 moet de kandidatuur van België en Nederland ingediend zijn bij de Internationale Voetbalbond FIFA.

http://www.sporza.be/cm/sporza.be/voetb ... eert_promo
witn
Beheerder

Berichtdoor vinmat » wo 07 mei 2008, 16:42

witn schreef:
Ik heb nochtans eens gehoord dat de ArenA volledig zou kunnen draaien zonder Ajax. In het begin zou dat nooit gelukt zijn maar nu blijkbaar wel.

Wellicht, maar dan zouden er door het jaar heen concerten gegeven moeten worden. En als er dan nieuwe stadions in Amsterdam en Rotterdam staan, wordt de concurrentie op dat gebied ook heviger. En de ArenA staat niet bekend om de goede akoestiek.
vinmat

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » do 15 mei 2008, 06:32

In Enschede is men aan het uitbreiden zoals men in Anderlecht wil doen. Ik begrijp echter niet waarom de kapaciteit van het CVDS Stadion niet naar 40000 kan opgetrokken worden. In Enschede wordt de uitbreiding volledig achter de bestaande constructie gebouwd en rust de nieuwbouw niet op de huidige. Waarom zou dit dan op zo'n manier niet kunnen in Anderlecht vraag ik mij af?
Zulte Waregem Sup

Volgende

Keer terug naar Belgische Outdoor Stadions