Herman Vanderpoortenstadion [14.538 - K. Lierse SK]

Huidige stadions met bouwkoorts.

Herman Vanderpoortenstadion [14.538 - K. Lierse SK]

Berichtdoor plitch » za 08 maart 2008, 12:48

1. Fiche
Naam: Herman Vanderpoortenstadion / Het Lisp
Adres/locatie: Lispersesteenweg 237, 2500 Lier
Totale capaciteit: 14.538
Bouwjaar: 1925
Laatste renovatie: 2010
Club: K. Lierse SK
Afbeelding

2. Verdeling van de capaciteit:
10227 overdekte zitplaatsen
4311 niet-overdekte staanplaatsen
Totaal: 14538
Aantal Business-seats: 522
VIP-seats: 102
Loges: 3 (12, 12, 16)

3. Foto's:
Vroeger:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Bron: http://www.lierse.be

4. Club:
Afbeelding
Naam: K. Lierse SK
Kleuren: geel-zwart
Oprichtingsdatum: 7 maart 1906
Stamnummer: 30
Palmares: Kampioen: (5) 1932 - 1941 - 1942 - 1960 - 1997
Beker van België: (2) 1969 - 1999
Supercups: (2) 1997 - 1999
Fans:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

7. Wegbeschrijving
Vanuit Brussel:
E 19 Brussel-Antwerpen afrit 8 Rumst-Duffel. Rechts richting Duffel.
In Duffel N 14 richting Lier.
Aan de ring rond Lier naar links. Aan de 2° verkeerslichten op de ring naar rechts, Hagenbroeksesteenweg.
Tweede straat rechts, Pannenhuisstraat.

Vanuit Gent-Antwerpen:
Antwerpse Ring afrit 4 Berchem. Rechts N1 richting Mortsel-Mechelen.
In Mortsel links N 10 richting Lier, tot de ring rond Lier. Aan het kruispunt met de ring naar links.
Volgende verkeerslichten op de ring naar rechts Hagenbroeksesteenweg. Tweede straat rechts, Pannenhuisstraat.

Vanuit Hasselt:
E 313 Hasselt-Antwerpen afrit 19 Massenhoven. Links richting Lier (N 14).
Aan de Ring te Lier rechtsaf. Volgende verkeerslichten links, tweede straat rechts, Pannenhuisstraat.

Vandaag publiceren we het slotstuk van ons interview met Maged Samy en Leo Theyskens. We gaan in op een hekel punt: het stadion! Daarnaast leren we Maged Samy beter kennen en kiezen we nog enkele leuke quotes uit het gesprek!

Stadion: waar, wanneer?
LT: We denken grondig over de locaties. Lier, Grobbendonk, Emblem, Ranst … Ja, er gaan vele locaties de ronde. Hou er wel rekening mee dat wij niet zomaar te kiezen hebben en dat de overheden ook hun zegje moeten hebben.
Het is daarom mogelijk dat het niet in Lier zal zijn, we hadden al mogelijke locaties voorgesteld hier in Lier maar die zijn afgekeurd door stedenbouw of het gewest. Weet je, misschien blijven we wel hier op het Lisp … We gaan sowieso een face lift van het stadion uitvoeren en de capaciteit wat uitbreiden als het moet, daarna zien we wel.

We zijn ook nog van plan om verder naar locaties te zoeken. Het nieuwe stadion kan er toch maar pas binnen een jaar of 4 komen.
Toeschouwersaantal indien buiten Lier
LT: Neen, we zullen de mensen niet moeten overtuigen om naar Lierse te komen kijken. De mensen zullen snel in het stadion zitten! Natuurlijk moet je het volk kunnen blijven houden eens je het hebt, maar dat is de kunst van de academies, het niveau zal min of meer constant blijven door de verzekerde doorstroom!
Trouwens, alle speculatie omtrent naamsveranderingen (verwijzend naar een dia waar 'WD Lierse FC' de titel was) wil ik even tegenspreken. Er is nog geen concreet iets uit de bus gevallen wat naar wijzigingen van naam of kleuren gaat leiden!
MS: Alles wat je nu ziet (wijst naar buiten) is binnenkort verleden tijd. De tribunes zonder comfort, het geleverde voetbal … Ik spreek luidop over waar ik in geloof en als ik zeg dat er straks 30.000 mensen naar Lierse komen kijken dan overdrijf ik niet.
VK: Ga je dan de historiek weghalen en de sfeer wegnemen?
MS: Helemaal niet! Een stadion is meer dan sfeer alleen, al moet die er natuurlijk ook zijn! Als jullie sfeer willen maken en roepen zal ik een kooi voor Voetbalkrant apart bouwen, een vakje apart waar jullie kunnen roepen zoveel jullie willen! (lacht)
30000 supporters in het stadion, teveel voor Lierse?
MS: Neen! 30000 mensen en meer is OK voor een club als Lierse! Geloof me, Lierse kan dit ook! Misschien zelfs ook zonder de andere clubs erbij. Laat mij je verrassen, toen Lierse kampioen speelde of de beker won, dan waren er énorm veel supporters naar Standard en Brussel getrokken, een volksverhuis als het ware! En als DIE supporters terugkwamen stonden er nog eens 14000 mensen hen op te wachten in het stadion … realistisch? Je ziet het nu wel, Lierse heeft het zonder te weten al verwezenlijkt, waarom kan dit dan nu niet meer!
Het is simpel, als het voetbal goed is en de resultaten zijn goed dan zullen de mensen komen.
Acties? scherpe abonnementen?
MS: We willen naar Engels model (en nu meer en meer ook in Nederland) supporters langer binden aan de club. We kunnen abonnementen aanbieden die over meerdere jaren lopen. Alleen maar voordelen voor iedereen want zo wordt alles ook goedkoper.

We spreken over multi-sport clubs dus we combineren bijvoorbeeld een fitnessabonnement met een iets goedkoper abonnement voor de voetbalclub en de voetbalclub zal hier dan een klein stukje van recupereren. Het zal 1 grote familie zijn!
Het gaat dan om pakketten. We zijn dit al aan het bekijken en volgend seizoen kan je al veranderingen zien.
Respect moet van twee kanten komen
MG: De fans hier zijn heel passioneel, dat heeft een belangrijke rol gespeeld om naar Lierse te komen. Supporters zijn de belangrijkste bron van inkomsten voor elke voetbalclub, zoveel is zeker! We zijn hen er dankbaar voor, na alle miserie staan ze hier nog! Door te komen kijken geven ze de club ook iets terug. Respect moet van beide kanten komen en dat is hier zeker aanwezig. Ik voel het elke keer weer.
Het is fantastisch hoe warm de supporters hier zijn, maar er moeten er nog meer komen!!! We zullen hen bedanken met fantastisch voetbal en acties allerhande. Zij bedanken ons op hun beurt door te blijven komen en de club te blijven steunen.

Maged Samy en Wadi Degla …
Wat is Wadi Degla?
De investeringsgroep rond Maged Samy en zijn broer Abdel Samy is actief in 14 landen in de sectoren telecom, olie en sport en draait een omzet van 250 miljoen Dollar, deze stijgt ook elk jaar. Maged Samy komt naar voren als frontman. Wadi Degla sports draait rond omnisport, je kan het bijna zo gek niet bedenken of het wordt aangeboden in state of the art accomodatie.
En Maged Samy?
- Hij woont reeds (wanneer hij in België verblijft) in Lier
- Spreekt voorlopig slechts 1 woord nederlands (niet voor publicatie vatbaar…)
- Wil zeker nog Nederlands leren en met de fans in het Nederlands babbelen.
- Komt over uit Egypte elk weekend gewoon om de wedstrijd te zien en keert daarna terug.
- Eet graag Belgische chocolade
- Is een vriend van Arsene Wenger (coach Arsenal)
- Is de beste klant van de Lierse Fanshop in het stadion, hij betaalt ook gewoon zijn aankopen zoals iedereen!
- Socialized graag aan de toog met de Lierse-supporters
In quotes;
- We will do very big things for this club, Leo and me, supporters moeten het zelf komen bekijken binnenkort. So come and see!
- Je zal later zien dat ik niet heb overdreven. Geef me een eerlijke kans om het bewijzen.
Key dates in het plan?
- Natuurlijk, komende zaterdag wil ik winnen!
- De fans zullen betere ervaringen hebben op EN ROND het veld. Dit 'ding' dat je nu ziet, zal je niet meer zien, verleden tijd!
- Who is Westerlo?
- Misschien hadden anderen dezelfde droom maar mislukten. Hun probleem, ik ben anders dan anderen
- This vision is only possible 1 time in 1 life
- YE? We kunnen iedereen nog recht in de ogen kijken, vrijspraak is de enige optie
- Ons team speelt nog alleen om te winnen.
Hoe je mij op korte termijn kan plezieren plezieren?
- met een Full House tegen Kortrijk, dat verdien ik nu wel toch hé ;)
Wat ik NU op dit moment graag zou hebben?
- Belgian chocolate!!!
plitch

Re: Project Lierse

Berichtdoor Chimaera » ma 10 maart 2008, 20:13

Naast de bedenkelijke kwaliteit van het interview stel ik me toch meer en meer vragen bij die man en zijn hele constructie als ik dit lees. Ook het feit dat hij zogezegd een vriend is van Wenger is zorgwekkend met Beveren in het achterhoofd, een link die meteen de comeback van Guillou verklaart.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor witn » zo 06 apr 2008, 10:15

Chimaera schreef:Naast de bedenkelijke kwaliteit van het interview stel ik me toch meer en meer vragen bij die man en zijn hele constructie als ik dit lees. Ook het feit dat hij zogezegd een vriend is van Wenger is zorgwekkend met Beveren in het achterhoofd, een link die meteen de comeback van Guillou verklaart.

Blijkbaar moet die Samy de grote baas zijn die het gehele project financiert en zou Guillou enkel iets te zeggen hebben over die jeugdacademie. Die Samy doet ondertussen aardig zijn best om zo goed mogelijk over te komen. Via verschillende praatcafé's maakt hij zijn plannen duidelijk aan de gewone supporters.
Allesins zouden er 2 tribune's grondig worden aangepast. Den Berg zal vernieuwd worden (waar de harde kern staat) en op de plaats waar nu de businesseats zijn, zou er ook een nieuwe tribune komen.
witn
Beheerder

Berichtdoor witn » ma 14 apr 2008, 18:16

Volgens wat ik vernomen heb zullen de verbouwingen inhouden dat:
1)
We achter doel een nieuwe bezoekerstribune krijgen met deels zit- en deels staanplaatsen. Uiteraard zal dit alles overdekt zijn.
Hiervoor sneuvelt de huidige verouderde bouw achter doel, het hoekje vanaf het speakerskot tot het politielokaal zou wel behouden blijven omdat daar onvoldoende bouwdiepte is... (slechts een 6m)
Deze tribune wordt uitgevoerd in beton of metaal. Deze beslissing zal dacht ik deze week genomen worden, wat doet vermoeden dat de (ontwerp)plannen al wel zullen getekend zijn...
Uiteraard stellen er zich ook enkele problemen:
- Kerkrfabriek dient nog akkoord te gaan met enkele 'verzoeken'
- Bij het eventueel behalen van de eindronde zullen er maar enkele weken bouwtijd resten voor aanvang vd competitie, te weinig om de werf volledig afgewerkt te krijgen. Hierdoor zal er een zeer 'goed sluitende' afsluiting voorzien moeten worden, dit uiteraard om de bezoekers toegang te ontzeggen tot deze zone... (verder moet men er ook rekening mee houden dat de bewuste periode in het bouwverlof valt, waardoor er toch ook voor een groot stuk op de goodwill vd aannemers zal moeten gerekend worden. Net als vorige keer.)

2)
'Den Berg' zal een nieuw dak, nieuwe zijwanden en nieuwe staanplaatsen krijgen. Of het dak tot over de staanplaatsen zal reiken is me niet bekend.
De staanplaatsen zullen ook in beton of metaal worden uitgevoerd.
Uiteraard is het van prioritair belang dat 'Den Berg' geen match dient te missen...

Bron: Dezelfde als die van jullie (praatcafé) en verder nog enkele personen die doorgaans goed geïnformeerd zijn. (betrokken bij de club)
Uiteraard schrijf ik hier enkel maar wat ook ik hoorde vertellen hé, dus slaagt me ni dood als ik er ergens 'naast' zit Wink

Van iemand op het Lierse forum.
witn
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » wo 16 apr 2008, 08:45

Goeie research alweer Witn. Ben benieuwd hoe ze in die smalle zone achter doel een nieuwe tribune gaan optrekken, hoe dat er zal uitzien. "Den Berg" wordt dus (in eerste instantie?) niet herbouwd maar opgesmukt. Ik lees vanalles over dak, zijwanden en staanplaatsen, maar niks over de binnenkant, gevel en tweede ring.

De afwerking van dit plan, waarvan 2/3 gerealiseerd is, wordt dus definitief naar de prullenmand verwezen:
Afbeelding
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor witn » do 15 mei 2008, 13:18

Tjah veel meer info zal er allemaal niet meer bijkomen want de verbouwingen gaan momenteel niet meer door. Naar verluidt zijn de plannen afgekeurt door de brandweer.
Die prefabtribune mag er niet komen omdat men denkt dat het niet veilig genoeg is, nochtans staat dezelfde tribune in Gent. :roll:
witn
Beheerder

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » do 26 jun 2008, 06:40

De verbouwingen op het Lisp? Ook hier zal het enkel bij woorden blijven... Helaas. We worden stilaan een derde wereldland op gebied van sportinfrastructuur... Alleen voor nieuwe gerechtsgebouwen (Zie Antwerpen en Gent) zijn er subsidies genoeg en zijn de bouwvergunningen goedkoop en makkelijk te verkrijgen...Arm Belgie...!!!
Zulte Waregem Sup

Berichtdoor witn » do 26 jun 2008, 09:07

Op het Lisp zal er wel iets gebeuren, anders komen ze zwaar in de problemen op het gebied van veiligheid. Zowiezo moet er een oplossing worden gevonden voor Den Berg.

Ik vermoed dat Maged Samy wel iets uit zn portefeuille zal toveren.
witn
Beheerder

Berichtdoor Greenboy » za 28 jun 2008, 08:39

Ook hun plannen om hun jeugdacademie onder te brengen op de terreinen van SK Berlaar (De Doelvelden) zijn definitief naar de prullenmand verwezen. De gemeente Berlaar heeft Lierse wandelen gestuurd omdat er blijkbaar al geen sprake meer was voor het optrekken van een jeugdacademie. Lierse wou er nu weer een nieuw stadion neerplanten.

Ook hier dus veel plannen, maar weinig concrete uitvoeringen! Voorlopig althans...
Greenboy

Berichtdoor vinmat » za 28 jun 2008, 22:03

Het enige wat er komt te staan is een groot luchtkasteel. Een vage Egyptenaar die wel eventjes een stadion neer poot van 30.000 tot 40.000 man, die Lierse naar CL voetbal brengt en doet uitgroeien tot de topclub van België? Wat een waanzin. Zodra het eventjes tegenvalt in de procedures en er niet snel winst gemaakt kan worden, gaat de stekker er even makkelijk uit. Het is maar Lierse.
vinmat

Berichtdoor witn » do 14 aug 2008, 07:45

Een deel van een artikel over Maged Samy:
Intussen blijkt het Egyptisch verhaal heel ernstig te zijn. In tegenstelling tot vroegere buitenlandse investeerders in het Belgisch voetbal, komt hij alle financiële afspraken na.

Samy betaalt alles correct. Alle schulden uit het verleden zijn afgelost en hij heeft zwaar geïnvesteerd in de omkadering: een revalidatiecentrum in Kessel, extra kinesisten, een synthetisch veld, betere oefenvelden, een spitsentrainer... Er is een multimediacel opgericht, de website wordt vernieuwd, Lierse TV komt eraan. Tot dusver investeerde Samy al tien miljoen euro in Lierse.

Bij Turnhout staat al het geld voor de premies tot het einde van het seizoen nu al op de rekening.

Klopt, dat typeert hem. Bij Lierse wou hij een halfuur na de match de premies al uitbetalen, maar dat hebben we hem afgeraden. Samy wil de spelers pamperen, ze moeten helemaal vrij van zorgen zijn. Een leuke ervaring ten opzichte van vroeger (lacht).

Aanvankelijk werd in België meewarig gelachen met de Egyptische plannen. Merk je dat de scepsis verdwijnt?

Zolang Lierse in tweede klasse staat, blijft het voor de meeste eersteklassers een ver-van-mijn-bed-show. Maar als we promoveren, dan gaan we direct naar een budget van zeven à tien miljoen euro en komen we in de buurt van AA Gent en Germinal Beerschot. Benieuwd hoe men dan reageert...

Er zal altijd achterdocht blijven over de herkomst van het geld.

Dat hebben we al achter de rug. Het parket heeft ons gecontacteerd, we zijn meteen naar Brussel gegaan en hebben volledige openheid gegeven, gestaafd met documenten. Ook Dexia en Fortis hebben alles nagetrokken en daaruit blijkt dat Samy 100 procent bonafide en solvabel is. Buitenstaanders begrijpen niet hoe Wadi Degla een waarde van 150 miljoen euro kan vertegenwoordigen, terwijl pakweg Anderlecht werkt met een budget van 40 miljoen. Maar in die 150 miljoen zitten alle accommodaties, ook die van Lierse, en de 250 jonge toptalenten uit vier continenten. En als je ziet wat Europese topclubs uitgeven aan tieners... Arsenal spendeert 20 van zijn 220 miljoen aan jonge talenten. Weet je, Samy interesseert zich eigenlijk niet voor de ticketinginkomsten of tv-gelden, waar clubs als Germinal Beerschot en Westerlo altijd over praten. Hij denkt alleen aan de opbrengst van de spelers later.

Ik heb wat zitten surfen op de nieuwe site van lierse en deze simulaties van de nieuwe tribune gevonden:

STADION:
Afbeelding

TRIBUNE 3:
Afbeelding
staan: 26 rijen - 4849 plaatsen ; zit: 13 rijen - 2282 plaatsen

TRIBUNE 3 (simulatie in 3D - Met dank aan Glenn Oeyen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

TRIBUNE 4
Afbeelding
staan: 796 plaatsen
witn
Beheerder

Berichtdoor jeante_23 » do 14 aug 2008, 13:26

Het ziet er wel mooi uit. Het enige jammere vind ik, is dat ze een tribune 3 gaan zetten met zoveel staanplaatsen en dat ze dan nog een tribune 4 zullen bouwen met amper 500 staanplaatsen. In mijn ogen was het denk ik mooier geweest dat tribune 3 volledig uit zitplaatsen bestond en dus een kleinere capaciteit had en dan kon je een grotere staantribune zetten langs de korte kant.Want nu zal dit esthetisch minder zijn. Tribune 2 en 3 verbonden met dat hoekgebouw zal wel mooi ogen naar Belgische normen
jeante_23

Berichtdoor Chimaera » zo 17 aug 2008, 08:09

Sketchup is toch handig hé. Beetje pover en saai ontwerp weliswaar, hopelijk is dit maar een eerste impressie. Maar goed, het is tenminste een ouderwetse grote tribune die doorloopt tot aan het veld itt de bedenkelijke nieuwe stijl à la Dender en Beveren en eerder ook al Westerlo.

Dat miniscuul tribunetje dat achter doel komt ziet er inderdaad maar wat belachelijk uit. Worden die koterieën daar dan afgebroken?
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor witn » ma 18 aug 2008, 15:51

Chimaera schreef:Sketchup is toch handig hé. Beetje pover en saai ontwerp weliswaar, hopelijk is dit maar een eerste impressie. Maar goed, het is tenminste een ouderwetse grote tribune die doorloopt tot aan het veld itt de bedenkelijke nieuwe stijl à la Dender en Beveren en eerder ook al Westerlo.

Dat miniscuul tribunetje dat achter doel komt ziet er inderdaad maar wat belachelijk uit. Worden die koterieën daar dan afgebroken?

Ik dacht dat die koterieeën :) daar voor de helft zouden blijven staan. Die nieuwe tribune is inderdaad maar een kleine tribune maar meer plaats heeft men daar niet voor. Er kan gewoonweg geen grotere tribune staan.
witn
Beheerder

Re: Herman Vanderpoortenstadion [K. Lierse SK - 14.538]

Berichtdoor witn » wo 11 maart 2009, 11:34

Zo, net een paar nieuwe foto's toegevoegd aan de eerste post.

Ik vraag me wel af welke kant deze tribune was?

Afbeelding
witn
Beheerder

Berichtdoor Zeno2 » wo 11 maart 2009, 22:18

Die tribune heeft plaats moeten maken voor de nieuwe dubbeldekker achter het doel en was eigelijk de sfeervolste tribune van het Lisp.
Zeno2

Berichtdoor GWK » ma 23 maart 2009, 21:57

Ik vind het lisp in zijn huidige toestand vrij ongezellig: allemaal verschillende soorten tribunes, en de enige tribune die nog wat traditie heeft (die lange tribune met zowel staan als zitplaatsen) is dan weer om je benen te breken (dat uitvak ginder is een ramp! moet dringend nieuwe beton komen).
GWK

Berichtdoor janssens4420 » vr 03 apr 2009, 20:21

Hier een luchtfoto van het Lisp in de jaren '40
Lisp.JPG
janssens4420

Berichtdoor Chimaera » za 04 apr 2009, 06:46

Schitterende bijdrage! De foto doet me denken aan een Franstalige website die ik jaren geleden ontdekte met ingescande oude postkaarten van Belgische stadions, die ik helaas niet meer kan vinden.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor witn » zo 17 mei 2009, 08:41

Over de verbouwingsplannen op Lierse

Posted by Terry Verbiest on 06/05/2009 - 17u08 - 3694 keren bekeken.

De verbouwingsplannen op het Lisp zijn stilaan in hun definitieve plooi aan het vallen.

Het feit dat we de eindronde spelen maakt het niet gemakkelijker, maar brengt de plannen niet echt in het gedrang. Alleen is er nu natuurlijk minder tijd om de werken uit te voeren. Toch kan in principe alles in orde zijn tegen de aanvang van het nieuwe seizoen.

Concreet liggen er twee scenario’s klaar. Als we naar eerste klasse stijgen, wordt Tribune 3 (den Berg) grondig vernieuwd en wordt Tribune 4, de vroegere Business Seats afgebroken. Daar komt dan een onoverdekte staantribune voor zowat duizend mensen en dat wordt het nieuwe bezoekersvak. De vergunningen zijn klaar, maar uiteraard is het om veiligheidsredenen nu niet opportuun om Tribune 4 af te breken, zolang er nog een of meer thuiswedstrijden op het programma staan.

Moesten we pech hebben en toch niet naar eerste klasse promoveren, dan zal alleen den Berg, Tribune 3 dus, vernieuwd worden.

Hoe dan ook zal alles klaar zijn tegen het begin van de nieuwe competitie. In het slechtste geval vragen we aan de voetbalbond om het nieuwe seizoen buitenshuis te mogen starten. Dat zou ons dan al zeker een week extra opleveren.

Bron: lierse.be
witn
Beheerder

Volgende

Keer terug naar Verbouwingen