Stade Vivier d'Oie- Ganzenvijver [Ukkel | 3000]

Stade Vivier d'Oie- Ganzenvijver [Ukkel | 3000]

Berichtdoor Maxrafc » za 12 aug 2017, 11:04

Afbeelding

Afbeelding

Stade Vivier d'Oie (de Ganzenvijver) is gebouwd tussen 1901 en 1903 voor de ondertussen verdwenen voetbalclub Royal Racing Club de Bruxelles.
Het is in een vrij correcte staat gebleven en is ondertussen huisvesting voor het hockey- en tennisgedeelte van de club (na het verdwijnen van het voetbalgedeelte). De gradins bestaan noch altijd maar zijn ondertussen overwoekerd door de natuur.
Ik heb onlangs vernomen dat het stadion erkend wordt als historisch monument, hopelijk volgen hierdoor de nodige subsidies om dit stuk geschiedenis een nieuw leven in te blazen.
Maxrafc

Re: Stade Vivier d'Oie- Ganzenvijver [Ukkel | 3000]

Berichtdoor Chimaera » ma 13 aug 2018, 11:39

Vermits dit stadion officieel nog gebruikt wordt door de hockeyclub staat het in de lijst van de huidige stadions en niet onder oude stadions, wat hier wordt geïnterpreteerd als verlaten/vervallen of afgebroken stadions.

Het Stadion Ganzenvijver speelt een grote rol in de Belgische voetbal- en stadiongeschiedenis. Een tijd terug hebben we op de Facebookpagina er nog een video over gedeeld van Bruzz: https://www.bruzz.be/videoreeks/verborg ... jver-ukkel
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Maxrafc » ma 13 aug 2018, 13:34

Chimaera schreef:Vermits dit stadion officieel nog gebruikt wordt door de hockeyclub staat het in de lijst van de huidige stadions en niet onder oude stadions, wat hier wordt geïnterpreteerd als verlaten/vervallen of afgebroken stadions.

Het Stadion Ganzenvijver speelt een grote rol in de Belgische voetbal- en stadiongeschiedenis. Een tijd terug hebben we op de Facebookpagina er nog een video over gedeeld van Bruzz: https://www.bruzz.be/videoreeks/verborg ... jver-ukkel

Hier werd de eerste interland ooit gespeeld, was tussen belgië en frankrijk als ik me niet vergis.
Maxrafc

Berichtdoor Chimaera » di 14 aug 2018, 09:16

Maxrafc schreef:
Chimaera schreef:Vermits dit stadion officieel nog gebruikt wordt door de hockeyclub staat het in de lijst van de huidige stadions en niet onder oude stadions, wat hier wordt geïnterpreteerd als verlaten/vervallen of afgebroken stadions.

Hier werd de eerste interland ooit gespeeld, was tussen belgië en frankrijk als ik me niet vergis.
De eerste interland ooit was het niet: Britse landen speelden al tegen elkaar, Hongarije tegen (de Oostenrijkse provincie) Bohemen, Canada tegen de VS... Wél was dit de eerste interland tussen twee Europese soevereine (onafhankelijke) landen (wat Engeland, Schotland, Bohemen... uiteraard niet waren en zijn).

1904 was trouwens een belangrijk jaar voor het voetbal. De FIFA werd gesticht en... KV Mechelen ;)
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Nathan Lockley » di 14 aug 2018, 09:54

Chimaera schreef:
Maxrafc schreef:

De eerste interland ooit was het niet: Britse landen speelden al tegen elkaar, Hongarije tegen (de Oostenrijkse provincie) Bohemen, Canada tegen de VS... Wél was dit de eerste interland tussen twee Europese soevereine (onafhankelijke) landen (wat Engeland, Schotland, Bohemen... uiteraard niet waren en zijn).

1904 was trouwens een belangrijk jaar voor het voetbal. De FIFA werd gesticht en... KV Mechelen ;)

Dus zowel racing als kv zijn in het zelfde jaar gesticht ?
Nathan Lockley

Berichtdoor YellowRedFan » di 14 aug 2018, 16:43

Nathan Lockley schreef:
Chimaera schreef:De eerste interland ooit was het niet: Britse landen speelden al tegen elkaar, Hongarije tegen (de Oostenrijkse provincie) Bohemen, Canada tegen de VS... Wél was dit de eerste interland tussen twee Europese soevereine (onafhankelijke) landen (wat Engeland, Schotland, Bohemen... uiteraard niet waren en zijn).

Inderdaad.

Racing: Stamnummer 24

KV: Stamnummer 25

Beide in 1904 opgericht.
YellowRedFan

Berichtdoor Nathan Lockley » di 14 aug 2018, 18:27

YellowRedFan schreef:
Nathan Lockley schreef:
Chimaera schreef:De eerste interland ooit was het niet: Britse landen speelden al tegen elkaar, Hongarije tegen (de Oostenrijkse provincie) Bohemen, Canada tegen de VS... Wél was dit de eerste interland tussen twee Europese soevereine (onafhankelijke) landen (wat Engeland, Schotland, Bohemen... uiteraard niet waren en zijn).

Inderdaad.

Beide in 1904 opgericht.

Rivaliteit van af dag 1 of zijn er andere zaken gebeurd ? Ben niet echt thuis in het Mechelse voetbal ..
Nathan Lockley

Berichtdoor YellowRedFan » di 14 aug 2018, 19:56

Nathan Lockley schreef:
YellowRedFan schreef:
Nathan Lockley schreef:Dus zowel racing als kv zijn in het zelfde jaar gesticht ?

Inderdaad.

Beide in 1904 opgericht.

Rivaliteit van af dag 1 of zijn er andere zaken gebeurd ? Ben niet echt thuis in het Mechelse voetbal ..

Ik was nog net niet geboren in 1904, dus ik kan er weinig over zeggen.
Maar ik denk wel dat ze elkaar toen al wel eens dierven uitdagen/plagen.
Ik heb de rivaliteit altijd geweten zoals ze nu is.
YellowRedFan

Berichtdoor Maxrafc » do 18 jun 2020, 14:20

De tribune is in slecht staat, en men heeft de centen weer niet om deze te renoveren...

https://www.rtbf.be/sport/autres/hockey ... gVay9Wg-vM
Maxrafc

Keer terug naar Oude Stadions