Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=073NHUJ1Okapi Aalstar telt 156 extra zitjes
AALST BETAALT BOUW TRIBUNE, CLUB BETAALT MEER HUUR
vrijdag 16 maart 2012
AALST - Generali Okapi Aalstar boekt organisatorische winst. De nieuwe tribune in basketbalzaal Forum is klaar, waardoor de capaciteit van de zaal verhoogt met 156 zitjes.
In basketbalzaal Forum, waar de eersteklasser zijn thuismatchen speelt, is eindelijk iets meer ruimte voor supporters. De 2.043zitjes worden uitgebreid met 156stoeltjes. Die zitten verdeeld in de twee hoeken van de zaal, waar nog genoeg plaats was voor een extra constructie, weliswaar in hout.
De plannen voor de uitbreiding dateren al van 2009. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de perstribune uit te breiden, maar dat werd afgeslankt tot wat er nu is gebouwd. Het dossier -de zaal is eigendom van de stad- heeft nooit uitgeblonken in snelheid. Maar general manager Danny Verhulst is tevreden. 'De stad financiert de nieuwe tribune en wij zullen dat terugbetalen door een verhoogde huur', zegt hij. 'De extra plaatsen zijn bedoeld voor de supporters van de bezoekers. Op die manier komt de tribune beneden vrij, waar we een sfeergroep willen organiseren. De supportersclub Blue Armada, die nieuw leven is ingeblazen, mag daar zitten. We doen nu een oproep aan supporters die ook in dat vak willen plaatsnemen.'
De actie geldt alleen voor supporters die een abonnement hebben. Extern worden geen plaatsen verkocht. 'Voorlopig houden we dat zo. De vrijgekomen zitjes kunnen we dan verkopen aan geïnteresseerden, of in sponsorpakketten stoppen.'
Bekerfinale
De manager is al bezig met het nieuwe basketbalseizoen en contacteerde de bedrijven in de industriezones in de regio. Okapi wil namelijk verder uitgroeien tot een topbasketbalploeg in eerste klasse. 'Ondertussen is er de bekerfinale op paasmaandag', zegt Verhulst. 'We spelen de bekerfinale in Antwerpen en zijn bezig met de organisatie van een heuse volksverhuizing. We leggen tientallen bussen in. De exacte formule en tarieven zullen snel bekend zijn. Het is een unieke kans om voor het eerst in de geschiedenis een prijs te winnen.'
Voor de nieuwe tribune worden volgende week de eerste stoeltjes geleverd. Voor de rest is het wachten op een bestelling uit Italië. Bij de verbouwing werd ook rekening gehouden met de veiligheid. Zo heeft elke tribune twee uitgangen.
5.1.1 Multifunctioneel evenementencomplex
De nieuwe multifunctionele evenementenzaal zal mogelijkheden bieden voor een brede waaier aan events. De totale zaal heeft een capaciteit van 5.000 personen waarvan ca. 3.500 zitjes zodat carnavalsactiviteiten, sportwedstrijden, concerten, verenigings- en bedrijfsfeesten,... kunnen plaatsvinden. De nadruk ligt op multifunctionaliteit waardoor een ontwerp gekozen is waarbij de tribunes eenvoudig kunnen aangepast worden. Het multifunctionele evenementencomplex krijgt een prominente plaats binnen het projectgebied, waarbij de publieke
ruimte wordt geconcentreerd langs de Dender.
Er wordt enerzijds een multifunctionele zaal ingericht en daarnaast verschillende kleinere ruimten (artiestenloges, verkleedruimtes, vergaderzalen, kleed- en wasruimtes, sanitaire voorzieningen, persruimte, fanshop, VIP-restaurant, technische ruimten, dopinglokaal). De multifunctionele zaal heeft een vloeroppervlakte van 28x48m en een hoogte van 15m, waardoor de zaal kan gebruikt worden voor zaalvoetbal, tennis, volleybal, basketbal te spelen, waarbij ruimte is voor een uitschuifbare tribune.
Basketbalclub Okapi Aalstar zal alvast de zaal huren voor zijn thuismatchen. Okapi heeft aangegeven om maximaal 38 matchen te organiseren, waarvan 70% op een zaterdag en 30% op een
weekdag. Onder deze 38 matchen zijn 20 reguliere thuismatchen begrepen, 6 bekermatchen (indien geselecteerd), 6 Europese matchen (indien geselecteerd) en 6 play-off matchen (indien
geselecteerd). Doel is om naast de matchen van Okapi ca. 50 type andere evenementen te organiseren, waaronder lokale (ca. 20) en bovenlokale (ca. 30) evenementen.
Aansluitend aan en ten zuiden van het evenementencomplex wordt een evenementenplein voorzien met een oppervlakte van 1.489 m² welke kan gebruikt kan worden voor evenementen in open lucht. Alle evenementen zullen normaliter doorgaan ’s avonds en in het weekend. De kantoren worden gebruikt tijdens de kantooruren.
De afwerking van het evenementencomplex gebeurt door middel van gevelpanelen in polycarbonaat. Aan de onderzijde van de gevels wordt een plint voorzien bestaande uit betonnen panelen.
5.4.1 Timing en fasering
De realisatie van het volledige project wordt gepland in drie grote fasen:
Fase 1: Hoofdgebouw A retail + multifunctionele zaal (gebouw B) + bijhorende parking
Bouwaanvraag Fase 1: oktober 2018
Bouwrijp maken terrein (afbraak bestaande Aldi en eventueel bijkomende sanering):
tweede helft 2018 – eerste helft 2019
Bouw Fase 1: 2019 – 2021
Opening eerste winkels: 2021
Fase 2: Gebouw C (woontoren):
Bouwaanvraag Fase 2: oktober 2018
Bouw Fase 2: tweede helft 2019 – 2021
Fase 3: Gebouw D (zone tussen Schellaert en Nieuwe Tragelweg)
Bouwaanvraag Fase 3: ten laatste 30/06/2019
Bouw Fase 3: eind 2020 – eind 2023
Keer terug naar Belgische Indoor Arena's
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten