door bnvnrdt » do 21 nov 2019, 09:30
Dat stukje Ziekenbeemdenstraat is in werkelijkheid maar een kleine, smalle bocht, echt veel plaats winnen ze daar niet mee, zelfs als ze dat stukje weg afsluiten. Niettegenstaande is dat een drukke doorgang op bepaalde dagdelen. Naar veiligheid toe lijkt het mij zeer moeilijk om dat stukje zomaar af te sluiten, en al helemaal op vlak van mobiliteit: Al het verkeer zal dan rond moeten rijden via Liersesteenweg, wat nu al helemaal dichtslibt, zeker sinds de bouw van het nieuw ziekenhuis even verderop wat voor veel extra verkeer zorgt. Bovendien zou de file dan vooral verergeren aan het begin van de Liersesteenweg, deze files staan nu al tot op het kruispunt met de ring en Frederik de Merodestraat. Als deze files ook maar het minste extra verkeer te verwerken gaan krijgen, blokkeer je de ring en staat heel Mechelen vast. Naar mobiliteit zou dat een absolute ramp zijn.
Als ze de lus dan zouden willen omkeren dan moet de rijrichting van de Kleine Nieuwendijkstraat aangepast worden, en dan ben je verder afhankelijk van buurgemeente Sint-Katelijne Waver. Want om dan een omweg te creëeren voor de mensen die in Ziekebeemdenstraat, Kerkhoflei, ... wonen, moet onder meer de 'Zavelenberg' terug open gesteld worden voor het verkeer. Die is net afgesloten omdat het verkeer daar te druk werd voor de omliggende woonwijken, de rijbaan daar erg smal is, het een onveilige situatie is voor fietsers, ...
De baan verleggen gaat daar niet, omdat die nu al werkelijk tegen de muur van de begraafplaats ligt.
enige optie zal zijn dat ze over de baan heen bouwen. Het zal dus inderdaad een huzarenstukje worden voor de architecten.