Zulte Waregem Sup schreef:Sorry jongens, die nieuwe stadions zullen en hoeven er ook niet meer te komen. Als je ziet hoe onze Belgische ploegen presteren in Europa... Armoe troef! Dit is het zwakste wat ik ooit heb meegemaakt en het wordt steeds erger. De toeschouwers beginnen zo te zien ook af te haken, dus nieuwe stadions? Forget it!!! Ik denk dat het hoog tijd wordt dat alle belanghebbenden eens gaan inzien dat de enige uitweg is, om eigen talenten degelijk op te leiden en ze een kans te geven ipv derde rangs buitenlanders naar hier te brengen.
Zulte Waregem Sup schreef:Sorry jongens, die nieuwe stadions zullen en hoeven er ook niet meer te komen. Als je ziet hoe onze Belgische ploegen presteren in Europa... Armoe troef! Dit is het zwakste wat ik ooit heb meegemaakt en het wordt steeds erger. De toeschouwers beginnen zo te zien ook af te haken, dus nieuwe stadions? Forget it!!! Ik denk dat het hoog tijd wordt dat alle belanghebbenden eens gaan inzien dat de enige uitweg is, om eigen talenten degelijk op te leiden en ze een kans te geven ipv derde rangs buitenlanders naar hier te brengen.
witn schreef:Zulte Waregem Sup schreef:Sorry jongens, die nieuwe stadions zullen en hoeven er ook niet meer te komen. Als je ziet hoe onze Belgische ploegen presteren in Europa... Armoe troef! Dit is het zwakste wat ik ooit heb meegemaakt en het wordt steeds erger. De toeschouwers beginnen zo te zien ook af te haken, dus nieuwe stadions? Forget it!!! Ik denk dat het hoog tijd wordt dat alle belanghebbenden eens gaan inzien dat de enige uitweg is, om eigen talenten degelijk op te leiden en ze een kans te geven ipv derde rangs buitenlanders naar hier te brengen.
Ik snap je ontgoocheling maar zo slecht is het natuurlijk allemaal niet. Dat de toeschouwers beginnen af te haken in Genk is niet meer dan logisch, Genk heeft (nog) niet die trouwe achterban zoals een Anderlecht of een Brugge. En de ploeg trekt al een 4tal jaar op niks en dit jaar zal er waarschijnlijk niet veel veranderen. Het verwonderde me wel dat ze maar 12.000 tickets konden verkopen tegen de match van Lille. Voor zo'n matchen speel je toch een heel jaar... (En de kaartjes kosten maar een 10€!!)
Die nieuwe stadions zijn natuurlijk broodnodig, niet alleen om het Belgisch voetbal uit de malaise te halen maar ook omdat de stadions op de draad versleten zijn.
Zulte Waregem Sup schreef:witn schreef:Zulte Waregem Sup schreef:Sorry jongens, die nieuwe stadions zullen en hoeven er ook niet meer te komen. Als je ziet hoe onze Belgische ploegen presteren in Europa... Armoe troef! Dit is het zwakste wat ik ooit heb meegemaakt en het wordt steeds erger. De toeschouwers beginnen zo te zien ook af te haken, dus nieuwe stadions? Forget it!!! Ik denk dat het hoog tijd wordt dat alle belanghebbenden eens gaan inzien dat de enige uitweg is, om eigen talenten degelijk op te leiden en ze een kans te geven ipv derde rangs buitenlanders naar hier te brengen.
Ik snap je ontgoocheling maar zo slecht is het natuurlijk allemaal niet. Dat de toeschouwers beginnen af te haken in Genk is niet meer dan logisch, Genk heeft (nog) niet die trouwe achterban zoals een Anderlecht of een Brugge. En de ploeg trekt al een 4tal jaar op niks en dit jaar zal er waarschijnlijk niet veel veranderen. Het verwonderde me wel dat ze maar 12.000 tickets konden verkopen tegen de match van Lille. Voor zo'n matchen speel je toch een heel jaar... (En de kaartjes kosten maar een 10€!!)
Die nieuwe stadions zijn natuurlijk broodnodig, niet alleen om het Belgisch voetbal uit de malaise te halen maar ook omdat de stadions op de draad versleten zijn.
Dat de toeschouwers afhaken vind ik echt niet normaal! Dat het 4 jaar nergens op trekt is toch ook niet juist vind ik. Genk heeft zopas de beker gewonnen en speelt Europees. Al zal dat avontuur vlug voorbij zijn... Nieuwe stadions zijn inderdaad nodig. Mijn reactie was, als Belgisch voetballiefhebber, puur van ontchoogeling.
21-01-2015
Decreet Complexe Projecten en bijhorend uitvoeringsbesluit
In het Belgisch Staatsblad werd op 21 januari 2015 het uitvoeringsbesluit horende bij het Decreet van 25 april 2014 betreffende Complexe Projecten gepubliceerd. Het uitvoeringsbesluit houdt een verdere uitwerking van het Decreet Complexe Projecten in. Zowel het decreet als het besluit treden op 1 maart 2015 in werking.
Het doel van deze regelgeving is om grote projecten zoals Uplace te Machelen of de mobiliteitsproblematiek van de Ring rond Antwerpen op een eenvoudigere en snellere wijze te kunnen behandelen.
Reden hiervoor is dat de huidige reglementering vandaag de dag een ingewikkeld en complex kluwen is. Momenteel moet immers niet enkel een stedenbouwkundige vergunning en een milieuvergunning voor dergelijke projecten worden aangevraagd, maar bijvoorbeeld ook eventuele onteigeningsmachtigingen worden bekomen, machtigingen worden aangevraagd of een planologische bestemmingswijziging worden bekomen via een ruimtelijk uitvoeringsplan. Dit alles neemt een enorme tijdspanne in beslag waardoor deze procedures vaak jaren aanslepen. De mobiliteitsproblematiek met betrekking tot de Ring rond Antwerpen is hiervan een overduidelijk voorbeeld.
Om hieraan een oplossing te bieden, werd besloten in een nieuwe procedure te voorzien via het decreet complexe projecten en het bijhorende uitvoeringsbesluit waarin alle noodzakelijke wijzigingen (machtigingen en vergunningen) worden bekomen in één procedure en in één besluit.
De op til zijnde regelgeving voorziet dus in een nieuwe aanpak voor dergelijke grote en complexe investeringsprojecten. De verschillende stappen die momenteel nog na elkaar plaatsvinden – zoals de verschillende vergunningsaanvragen en planologische bestemmingswijzigingen – zullen vanaf 1 maart 2015 meer geïntegreerd verlopen. Dit zou moeten leiden tot een versnelling (tijdswinst) en kwaliteitsverbetering van maatschappelijk belangrijke investeringsprojecten.
Kort gezegd omvat de nieuwe aanpak vier fasen met 3 beslissingsmomenten (“de drietrapsraket”): de verkenningsfase (leidend tot een startbeslissing), de onderzoeksfase (leidend tot een voorkeursbesluit), de uitwerkingsfase (leidend tot een projectbesluit) en de uitvoeringsfase.
De startbeslissing laat blijken dat men een complex project wil realiseren. Met andere woorden, het startsein wordt gegeven om de nodige onderzoeken uit te voeren en alternatieven af te wegen. Na dit onderzoek maakt de overheid een definitieve keuze door middel van een voorkeursbesluit (“point of no return”), waarna het gekozen alternatief verder kan worden uitgewerkt. Dit voorkeurbesluit wordt in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd en treedt 10 dagen na publicatie in werking.
De finale stap is het projectbesluit waarmee het voorkeurbesluit wordt geconcretiseerd tot een concreet project. Het is één geïntegreerde en afgewogen beslissing die zowel de vergunningen (stedenbouwkundige vergunning, milieuvergunningen, …), de machtigingen en toelatingen (onroerend erfgoed, wegbeheerder, …) als de gebeurlijke noodzakelijke bestemmingswijzigingen bevat. Het projectbesluit wordt eveneens bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en treedt 10 dagen na publicatie in werking.
Het is wachten op de eerste aanvragen om te kunnen beoordelen of projecten van groot maatschappelijk en ruimtelijk-strategisch belang met toepassing van deze procedure op een beduidend snellere en kwalitatievere wijze gerealiseerd zullen worden.
Indien u meer informatie wenst omtrent het bovenstaande, kan u contact opnemen met de vakgroep administratief recht, milieu, ruimtelijke ordening en stedenbouw, en in het bijzonder met mr. Yves Loix en mr. Nele Ansoms.
Namens de vakgroep: Yves Loix, Sven Vernaillen, Floris Sebreghts, Nele Ansoms, Jo Van Lommel, Christophe Smeyers, Olivier Verhulst, Joris Geens, Shauna De Leener, Katrien Vergauwen, Karen Struyf en Katrien Dams.
Keer terug naar Nieuwe Stadions
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast