Eens een testje gedaan hoe snel ik een eenvoudig stadion kan maken (omdat het met mijn andere "projecten" niet echt opschoot). Maar al snel voel ik het dan jeuken om het geheel toch wat verder uit te werken. Over onderstaand stadionnetje heb ik zowat een dag gedaan. Het interieur is nogal rudimentair (enkel trappen - behalve die naar de skyboxen, ik besef net dat ik die vergeten ben - en grofweg de volumes van de sanitair- en cateringblokken; kleedkamers en dergelijke zijn dus -nog- niet aanwezig) en toon ik dus niet

Zou het nog sneller kunnen? In ieder geval wél als je niet telkens van nul begint en dat doe ik net wel, iedere keer, voor elk onderdeel, hoe klein ook, in mijn stadions. In dit stadion heb ik dat enkel niet gedaan voor het veld (het enige dat ik logischerwijs voor ieder voetbalstadion gebruik) en voor de lichtmasten (gerecupereerd van een ander ontwerp). Niet alleen het ontwerpen zelf vraagt tijd, ook en niet in het minst alle denk- en rekenwerk (afstanden, zichtlijnen, dimensies, materialen, vorm...) Ook aan de "buitenkant" moet mogelijk nog het een en ander aangepast worden (bijvoorbeeld het aantal trappen). JA, ik ben een perfectionist

Beetje info:
Totaalcapaciteit: 11528 plaatsen
10902 gewone zitplaatsen (2 vakken met in totaal 1076 plaatsen (één vak of 538 plaatsen is immers minder dan 5% van de totaalcapaciteit) moeten nog worden afgescheiden voor de bezoekers)
21 skyboxen met in totaal 378 seats (21x 3 rijen van 6 stoelen)
Centrale eretribune met 116 zitjes
VIP/VVIP- en perszone (centraal in de hoofdtribune, eerste verdieping) geven uit op de eretribune (grote glaspartij centraal in de hoofdtribune) (vormgeving geïnspireerd door Borussia-Park in Mönchengladbach). Hier bevinden zich (indien mogelijk, anders door een verlenging van deze opening of anders ter vervanging van enkele skyboxen of deels in de open hoeken) ook de commentaarcabine, panoramische tv-studio en eventueel de controlekamer voor de veiligheid (observatie van stadioncamera's e.d.). Op het platform voor de glaspartij/toegang wordt ook de centrale tv-camera opgesteld, kunnen spelers gehuldigd worden en ga zo maar door.
42 persplaatsen/commentaarposities (aan beide zijden van de eretribune)
90 rolstoelplaatsen (aan weerszijden van de dugoutzone)
Beide dugouts tellen 20 zitjes (uiteraard niet meegeteld in de capaciteit van het stadion)
Vier lichtmasten met (een beetje klein uitgevallen) videoschermen
De gelijkvloerse verdieping van de hoofdtribune huisvest kleedkamers en technische/logistieke ruimtes. De gelijkvloerse verdieping van de andere tribunes biedt ruimte voor een fanshop, themacafé, supporterslokalen...
De structuur van de tribunes laat een toekomstige uitbreiding toe.
Iedereen in het stadion heeft - conform de richtlijnen van goed stadionontwerp - een perfect, ongehinderd zicht op de volledige grasmat, op enkele plaatsen na: deze achter de te hoog opgetrokken "vomitories" (de toegangen tot de tribunes). Dit heb ik over het hoofd gezien, ik zal er nog wel een mouw aan passen.
De omgeving moet (net als o.a. het interieur dus) nog wat verder uitgewerkt worden.
Screenshot, kant hoofdtribune:

Renders:

Groot formaat:
http://i152.photobucket.com/albums/s175 ... render.jpg
Groot formaat:
http://i152.photobucket.com/albums/s175 ... render.jpg