door Chimaera » zo 10 feb 2013, 09:58
Een maat van mij is van Geel, overduidelijk een zot en woont nu in Mèrt. Net zoals wel meer Kempenaren heeft hij ook sympathie voor Club Brugge. Zoals intussen wel al duidelijk zal zijn ben ik een Brugse Clubzot ("Zotten" is de historische geuzennaam voor de Bruggelingen, zie ook het stadsbier). Onder andere door mijn studie in Brussel ken ik Clubsupporters uit alle windstreken, zo heb ik gisteren nog een bevriende fan uit Aalst meegenomen.
Ik ken dus ook wel wat van rivaliteit. Dat "als grote mensen met mekaar omgaan" blijkt toch niet altijd even makkelijk. Hoewel die in Brugge niet ontaardt zoals in Antwerpen zit die hier toch ook behoorlijk diep. Vooral van de groen-zwarte kant is het vaak pure haat en minachting, dat gaat eigenlijk terug tot het ontstaan van beide clubs. Ik kan daar een serieus boekje over opendoen. Als je dan nog eens hetzelfde stadion speelt en met belangenconflicten zit, zoals bij het gebruik van het huidige stadion en het dossier voor het nieuwe stadion... In Antwerpen lijkt het toch wat meer in "evenwicht".
Rivaliteit is er uiteraard ook met Anderlecht en Gent (niet alleen op puur sportief vlak maar voetbal gaat eigenlijk altijd verder dan dat) maar dat is een ander verhaal.
Hier op het forum mag die rivaliteit wat mij betreft gerust tot uiting komen, voetbal is emotie. Het interesseert me eigenlijk ook wel. Zolang het niet te gortig wordt. Discussie ja, een stek hier en daar kan ook, plat gescheld: neen.