Het London Olympic Stadium is geen goed voorbeeld. Het heeft een echte ovale vorm en is niet gebouwd met het vooruitzicht er verschuifbare tribunes in te bouwen. De onderste tribunes kan je sowieso moeilijk echt dicht bij het veld krijgen, de bovenste vaste tribunes bevinden zich bij een atletiekstadion zeker in de bochten altijd ver van het veld.
Parijs en Singapore zijn, ook al werden die stadions oorspronkelijk wél specifiek zo ontworpen, evenmin ideaal. Het is heel erg moeilijk. Niet alleen afstand speelt een rol, ook het goede zicht op zowel de atletiekpiste als het voetbalveld. Ik heb al meermaals geprobeerd in Sketchup een stadion te ontwerpen dat zowel voor atletiek als voor voetbal ideaal is, het is een quasi onmogelijke opgave.
Ik denk dat het een wat zinloze discussie is, Brussel heeft die optie eigenlijk al van dag één van tafel geveegd, ook om financiële redenen.
Al vind ik het ook jammer dat hiermee waarschijnlijk het enige atletiekstadion met toch iets van capaciteit in ons land zal verdwijnen, want wie gaat betalen voor een nieuw stadion met minstens 20.000 plaatsen, dat alvast de nationale ploeg niet meer zal hebben als andere gebruiker?
Alles staat of valt mijns inziens met de al dan niet goedkeuring van het project van Ghelamco en binnen de termijn om klaar te zijn voor EURO 2020. Komt dat stadion er niet, dan kan men misschien opnieuw beginnen met een ander concept.
Londen:

Parijs:

Singapore: