Belgische velden 1 ste klasse

Post hier alles over de Belgische (voetbal)stadions, van oude vervallen stadions tot splinternieuwe tempels.

Belgische velden 1 ste klasse

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » zo 22 maart 2009, 10:52

Hoe goed worden onze voetbalvelden onderhouden? Wat is hun huidige toestand? Is er een verschil met de buitenlandse velden? Volgens mij de moeite om eens een discussie te starten...
Zulte Waregem Sup
 
Berichten: 660
Geregistreerd: za 05 apr 2008, 16:44

Re: Belgische velden 1 ste klasse

Berichtdoor Greenboy » zo 22 maart 2009, 11:34

Als je de wedstrijden op TV bekijkt, liggen meerdere velden er dramatisch bij!

Bergen, Charleroi, Gent, dat zijn velden waar geen goed technisch voetbal opmogelijk is.
Zelfs Genk ligt er belabberd bij, en daar hebben ze dan zelfs veldverwarming.

OVer het algemeen is mijn indruk dat we hier, samen met de stadions, veel achter lopen op andere landen. Ik hoop wel dat men de richting van kunstgras niet inslaat, want in Nederland speelt Heracles op zo een veld en dat is eigenlijk zaalvoetbal op een groot terrein. Dat trekt (volgens mij) op niets. Maar ieder team zou meer geld mogen en moeten besteden aan zijn huidig veld! Is veldverwarming nu trouwens een verplicht item in de licentie of hebben teams er nog enkele seizoenen tijd voor? Ik denk bijvoorbeeld aan Gent die over enkele seizoenen (ik ben optimist!!) in hun nieuwe stadion zullen spelen en deze grote kost wel zullen willen uitstellen!
Greenboy
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo 18 mei 2008, 09:22

Re: Belgische velden 1 ste klasse

Berichtdoor Piussi » zo 22 maart 2009, 12:06

Zou er geen mogelijkheid zijn van dat de installeren in den Ot en dat erna te verplaatsen naar het Arteveldestadion ? De veldverwarming dus e
Afbeelding
Avatar gebruiker
Piussi
 
Berichten: 1148
Geregistreerd: zo 30 maart 2008, 11:22
Woonplaats: Geel

Re: Belgische velden 1 ste klasse

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » zo 22 maart 2009, 13:50

Desso is dé referentie voor een perfecte grasmat: http://www.dessosports.com en is daarenboven Belgisch (Dendermonde). Het is half natuurgras, half kunstgras. Gisteren de match gezien op White Hart Lane (Tottenham Hotspur - Chelsea). Dit is net een biljartlaken! Geen enkele kale plek op het veld, zelfs niet aan de beide doelen. Gewoonweg een schitterend veld, precies of het is midzomer daar! Ook Anderlecht en Lokeren hebben zo'n systeem laten aanleggen, maar hier lukt het blijkbaar niet zo goed. Lokeren gaat nog maar Anderlecht is zelfs een topclub onwaardig, als je het mij vraagt...
Zulte Waregem Sup
 
Berichten: 660
Geregistreerd: za 05 apr 2008, 16:44

Re: Belgische velden 1 ste klasse

Berichtdoor witn » di 24 maart 2009, 10:52

Anderlecht zou in het tussenseizoen veldverwarming installeren. Dan komen we al op 4 stadions met veldverwarming....
witn
Beheerder
 
Berichten: 942
Geregistreerd: za 16 feb 2008, 11:52

Re: Belgische velden 1 ste klasse

Berichtdoor jenske » vr 07 mei 2010, 13:08

In Brugge staat geen sprietje gras meer

In Brugge laten ze er letterlijk geen gras over groeien: meteen na de laatste thuismatch van een Brugse ploeg dit seizoen is in het Jan Breydelstadion begonnen met de aanleg van veldverwarming.


Woensdagavond, meteen na de wedstrijd tegen Zulte Waregem, is alle reclame rond het veld verwijderd en donderdagochtend is een toplaag van 60 centimeter afgegraven.

De aannemer krijgt 25 kalenderdagen om alles af te werken, daarna heeft het gras twee maanden om te groeien. Het veld moet net op tijd klaar zijn voor het nieuwe seizoen.

Vorig seizoen zijn in het Jan Breydelstadion 50 officiële wedstrijden gespeeld. Club nam er 29 voor zijn rekening: 14 in de competitie, 5 in de play-offs, 6 Europese, 3 in de beker en de Brugse Metten tegen AZ.

Cercle betrad het hoofdveld 21 keer: 14 keer in de competitie, 3 in Play-off II, 3 in de beker en een galamatch tegen Panionios Athene.

Bron: Sporza.be
Essevee!
jenske
 
Berichten: 575
Geregistreerd: do 24 apr 2008, 16:57

Re: Belgische velden 1 ste klasse

Berichtdoor witn » zo 23 mei 2010, 12:32

witn
Beheerder
 
Berichten: 942
Geregistreerd: za 16 feb 2008, 11:52

Re: Belgische velden 1 ste klasse

Berichtdoor Alexander » vr 17 jan 2014, 05:34

Wellicht niet geheel on topic, maar zou iemand mij kunnen zeggen welke clubs in eerste klasse nog eigenaar zijn van hun stadion? Bij de meeste clubs is de lokale overheid inmiddels eigenaar van de infrastructuur, maar er zijn wellicht nog een paar uitzonderingen.
Alexander
 
Berichten: 109
Geregistreerd: vr 17 jan 2014, 05:10

Re: Belgische velden 1 ste klasse

Berichtdoor Shade » ma 20 jan 2014, 15:16

Lierse is alvast één van de ploegen die het stadion in eigen beheer heeft.
Op papier zitten de gronden + stadion in de Liers Sportstadion NV, wat in december 2007 mee overgenomen is door Wadi Degla in de personen van Maged Samy, Maged Hely & Adel Samy. (http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pd ... 066404.pdf)
Shade
 
Berichten: 124
Geregistreerd: ma 01 jul 2013, 21:20
Woonplaats: 2500

Re: Belgische velden 1 ste klasse

Berichtdoor Chimaera » do 22 jan 2015, 13:21

Zie onze eigen website (fiches):
Standard: ja
Genk: ja (denk ik), weliswaar betaald met reconversie-geld (mijnen)
Anderlecht: ja (enkel het stadion, niet de grond)
Gent: neen (hoofdzakelijk Stad Gent geloof ik)
Mechelen: investeringsmaatschappij Mitiska
Charleroi: neen (stad)
Lokeren: ja
Waregem: neen (stad)
Club/Cercle: neen (stad)
Kortrijk: neen (stad)
Waasland-Beveren: neen (gemeente)... of ja (volgens BLOSO private eigenaar)?
Oostende: neen (stad)
Westerlo: neen (gemeente)
Moeskroen: IEG (Intercommunale d'Etude et de Gestion)
Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge


Keer terug naar Belgische Outdoor Stadions

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten