Mijn vraag ivm het aantal staanplaatsen achter de goal in Mechelen heb ik gesteld, gezien ik een hypothetische stelling wil onderzoeken.
Namelijk de optie indien Eendracht Aalst in het stadion van FCV Dender zou gaan spelen: Het Van Roystadion.
Dit stadion is gerenoveerd/gebouwd in 2007 - 2008 en beschikt over:
Totale capaciteit: 6.429 plaatsen:
- 5.164 zitplaatsen
- 1.265 staanplaatsen
- 5.440 thuispubliek
- 989 bezoekers
Lichtcapaciteit: 1.400 lux
Om conform 1B/1A te zijn, dient met te beschikken over minstens 8.000 plaatsen, waarvan 5.000 zitplaatsen.
Qua zitplaatsen zit men goed, echter is het totaal aantal plaatsen te weinig.
Hier moeten dus staanplaatsen bijkomen, de ideale plaats voor een nieuwe staantribune is achter de goal, waar momenteel enkel enkele rijen onoverdekte en verouderde staanplaatsen + reclamewand staan (zie foto).
Die oude staanplaatsen zijn vermoedelijk ook ingerekend in die 1265 vernoemde staanplaatsen.
Onder de in 2008 gebouwde zittribune langs de lange zijde, zijn ook staanplaatsen voorzien, echter een beperkt aantal.
Ik kan niet goed inschatten of, en zoja, hoeveel van het totaal aantal staanplaatsen zich momenteel achter het doel bevinden.
Ik vermoed een 1000-tal waardoor, bij afbraak van deze oude staanplaatsen, de totaalcapaciteit zou terugvallen op ongeveer 5500 plaatsen.
Om terug op het totaalaantal van 8.000 plaatsen te komen, zou men dus een staantribune van 2500 staanplaatsen dienen te bouwen op de plaats van de huidige oude staanplaatsen + reclamewand.
Deze kan dan ook onmiddellijk dienst doen als Spionkop.
Ik vraag me af of dit mogelijk is + hoe dit er in werkelijkheid uit zou zien :)
Dit is de betreffende staantribune + reclamewand

Andere foto's:
Oudste, maa gerenoveerde hooftribune:

2 nieuwe tribunes sinds 2008 (openen in nieuw tabblad):

Plattegrond:

Luchtfoto:

Nieuwe tribune, met uitvak: