Nieuw stadion Charleroi

Alle nieuwtjes over projecten voor nieuwe stadions in België horen hier thuis.

Re: Nieuw stadion Charleroi

Berichtdoor Domien » di 22 sep 2020, 17:07

Domien

Berichtdoor Chimaera » di 22 sep 2020, 20:36

Bayat spreekt over een multifunctioneel stadion met een vast dak én natuurlijk gras. Hij verwijst naar Nieuw-Zeeland, het gaat waarschijnlijk om http://stadiumdb.com/stadiums/nzl/forsyth_barr_stadium

Verder op te merken:
- stadion in twee ringen behalve spionkop (één ring)
- VIP in West en Zuid
- Een deel van de koptribune is inschuifbaar (breedte 40m) zodat er een podium voor evenementen kan geplaatst worden

Ik neem nog wel screenshots. Er is nog geen definitief ontwerp, wel een concept.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor PUSH » wo 23 sep 2020, 08:08

Zeer goed idee om de vaste dakconstructie te verlengen met enkele meters uitgevoerd in glas!

Ze hadden dat op de Bosuil beter ook gedaan. Als ik bepaalde foto's van hun nieuwe Tribune 1 zie (bijvoorbeeld viewtopic.php?f=31&t=621&start=2200#p18113) heb ik de indruk dat de onderste rijen volledig in de regen zitten als de wind vanuit de verkeerde kant waait ...
PUSH

Berichtdoor Chimaera » wo 23 sep 2020, 08:28

Ik heb uitleg en screenshots geplaatst op https://www.facebook.com/belstadions
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor PUSH » wo 23 sep 2020, 10:58

Chimaera schreef:Ik heb uitleg en screenshots geplaatst op https://www.facebook.com/belstadions

Merci :D

Tegen het jaar 2024 hebben we dan toch (hopelijk) zes "deftige" stadions in België: Gent, Antwerpen, Brugge, Genk, Luik en Charleroi.

Nu enkel nog een nieuw stadion in Brussel met een capaciteit van minstens 40.000 zitplaatsen, dat dan hopelijk ook kan fungeren als thuisbasis voor Anderlecht ;)
PUSH

Berichtdoor Chimaera » wo 23 sep 2020, 18:35

Uiteraard tonen de afbeeldingen nog niet een realistisch ontwerp, zeker wat betreft de dakconstructie.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Pieterjan » vr 05 feb 2021, 18:27

Vandaag in het nieuwsblad een artikel over het nieuwe stadion van Charleroi, zit wel achter de betaalmuur dus ik kan het hier niet plaatsen.
Ik lees erin dat Charleroi eventueel opteert om Besix als bouwheer aan te stellen voor hun stadion dat in 2024 zou moeten klaar zijn. Er staat in
dat artikel ook 1 foto die ik nog niet had gezien in vorige artikels, met als onderschrift "zo zou het nieuwe stadion van Charleroi er moeten gaan uitzien".
Ik heb echter geen idee of dit gewoon louter als voorbeeld is of dat dit waarheidsgetrouw is. Het is een foto van de hoofdtribune/ingang. Weet iemand meer,
Chimaera bv?
Pieterjan

Berichtdoor NjitS » vr 05 feb 2021, 20:21

Pieterjan schreef:Vandaag in het nieuwsblad een artikel over het nieuwe stadion van Charleroi, zit wel achter de betaalmuur dus ik kan het hier niet plaatsen.
Ik lees erin dat Charleroi eventueel opteert om Besix als bouwheer aan te stellen voor hun stadion dat in 2024 zou moeten klaar zijn. Er staat in
dat artikel ook 1 foto die ik nog niet had gezien in vorige artikels, met als onderschrift "zo zou het nieuwe stadion van Charleroi er moeten gaan uitzien".
Ik heb echter geen idee of dit gewoon louter als voorbeeld is of dat dit waarheidsgetrouw is. Het is een foto van de hoofdtribune/ingang. Weet iemand meer,
Chimaera bv?

Voor de foto's, ze gebruiken meerdere ontwerpen door mekaar. Niks definitief, enkel puur ter illustratie.

Hier het artikel.

De Anderlecht-aandeelhouders onderhandelen nog altijd over een grote, broodnodige kapitaalsverhoging. Die discussies zijn allesbehalve simpel. Vooral Johan Beerlandt van bouwbedrijf Besix – die vijf procent van de aandelen bezit – kan zich niet vinden in het beleid dat Marc Coucke voerde. Daar kan Charleroi van profiteren, want dat polste of Besix tegen 2024 een gloednieuw stadion wil bouwen en of hij in het kapitaal wil stappen ten nadele van Anderlecht.
Er is geen verband tussen bouwen bij Charleroi en mijn toekomst bij Anderlecht. We wilden ook het stadion van Club Brugge zetten

JOHAN BEERLANDT

Anderlecht keurde recent een kapitaalsverhoging van vijf miljoen euro goed. Dat was een nodig om in maart een proflicentie te krijgen, maar om de noodlijdende club opnieuw financieel gezond te maken is er véél meer nodig. In november werd zelfs een alarmbelprocedure opgestart omdat paars-wit dreigde zijn schulden niet meer te kunnen afbetalen. De situatie is ondertussen weer onder controle, maar er wordt nog steeds vers geld gezocht.

Johan Beerlandt van bouwbedrijf Besix, die vijf procent van de aandelen bezit, lijkt echter niet van plan om nog extra geld in Anderlecht te pompen. De zakenman stapte onlangs op uit de Raad van Bestuur omdat hij niet langer wilde opdraaien voor het wanbeleid van Marc Coucke. De centen moeten volgens hem elders vandaan komen. Het wordt nochtans belangrijk om alle aandeelhouders op één lijn te krijgen om de tientallen miljoenen euro’s schulden weg te werken.

Band met Bayat

Het is een situatie die veel clubs in de gaten houden en dan zeker Sporting Charleroi. De Carolo’s – die wél goed boeren – presenteerden vorig jaar hun plannen om tegen 2024 een gloednieuw, ultramodern stadion te bouwen voor 20.000 man, waar ook extrasportieve evenementen kunnen doorgaan. Het zou hen niet slecht uitkomen mocht Besix die voetbaltempel kunnen neerpoten. Johan Beerlandt tekende onlangs alvast present op de match Charleroi-Anderlecht en heeft ook een goeie band met de familie Bayat.

“Ik geef toe dat Besix een serieuze kandidaat is om het stadion te bouwen”, bekent Charleroi-voorzitter Mehdi Bayat. “De architecten liggen vast, nu gaan we een bouwfirma aanstellen. We hebben een goeie band met Johan Beerlandt en zijn echtgenote, maar we gaan ook niet zomaar voor een vriend kiezen. We zullen de markt onderzoeken, maar er zijn natuurlijk geen tientallen kandidaten om zo’n project te realiseren.”

Vermogen van 129 miljoen

Sommigen ontwaren een achterliggend plan. Johan Beerlandt voelt zich immers niet helemaal meer thuis bij Anderlecht en Charleroi is ambitieus. Beerlandt is bovendien rijk – in 2017 werd zijn persoonlijk vermogen op 129 miljoen euro geschat –, zijn bedrijf Besix is zwaarwichtig. Er is intussen al informeel afgetoetst of de bouwheer Anderlecht op termijn niet zou willen verlaten om in het kapitaal van Charleroi te stappen. In eerste instantie kan hij dan toetreden tot de vennootschap die is opgericht om het stadion te bouwen, om dan later door te groeien.

In dat geval zou het gaan om een transfer van een aandeelhouder, iets wat toch niet al te vaak gebeurt in het voetbal. Gevraagd naar een reactie nuanceert Beerlandt wel: “Er is geen verband tussen onze eventuele bouwplannen bij Charleroi en mijn toekomst bij Anderlecht. In het verleden waren wij ook kandidaat om het stadion van Club Brugge te bouwen.”

Niettemin wordt er toch al geflirt. Afwachten tot wat dat leidt.
BTID
NjitS

Berichtdoor Chimaera » za 06 feb 2021, 15:50

Pieterjan schreef:Vandaag in het nieuwsblad een artikel over het nieuwe stadion van Charleroi, zit wel achter de betaalmuur dus ik kan het hier niet plaatsen.
Chimaera bv?
De getoonde afbeelding is niet van het nieuwe stadion voor Charleroi, HNB gaat daar de mist in. Het is een oud ontwerp voor de renovatie van hun huidig stadion (Mambourg/Stade du Pays de Charleroi), render vanaf de Boulevard Zoé Drion. Standpunt: https://goo.gl/maps/Q18PA2mPWGWscf819
Zie ook https://www.dhnet.be/regions/charleroi/ ... 322f34adbe
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Pieterjan » do 22 apr 2021, 10:04

Bayat over nieuw stadion Charleroi: “We investeren zelf 63 miljoen euro”

Sporting Charleroi wil een nieuwe voetbaltempel op poten zetten. Algemeen directeur van de Zebra’s Mehdi Bayat gaf een antwoord op enkele vragen van de supporters.

“De architecten kennen de vereisten en zijn aan het werk om de vergunning te kunnen indienen”, zegt Bayat over het nieuwe stadion. “Het stadion moet multifunctioneel zijn, we investeren er zelf 63 miljoen euro in. Ik denk dat we op die manier dezelfde weg kunnen bewandelen als bijvoorbeeld AA Gent. Op sportief vlak hebben we al stappen gezet, maar hier botsen we op onze limieten”, citeert Het Nieuwsblad.

-> Ter vergelijking: Union heeft 50 miljoen budget voor hun nieuw stadion, Standard 80 miljoen, Club Brugge 100 miljoen. Dat van Gent heeft 76 miljoen gekost.
Toch een mooi budget dus om er een modern en mooi stadion van te maken lijkt me!
Pieterjan

Berichtdoor PUSH » vr 23 apr 2021, 09:37

Pieterjan schreef:Bayat over nieuw stadion Charleroi: “We investeren zelf 63 miljoen euro”

Sporting Charleroi wil een nieuwe voetbaltempel op poten zetten. Algemeen directeur van de Zebra’s Mehdi Bayat gaf een antwoord op enkele vragen van de supporters.

“De architecten kennen de vereisten en zijn aan het werk om de vergunning te kunnen indienen”, zegt Bayat over het nieuwe stadion. “Het stadion moet multifunctioneel zijn, we investeren er zelf 63 miljoen euro in. Ik denk dat we op die manier dezelfde weg kunnen bewandelen als bijvoorbeeld AA Gent. Op sportief vlak hebben we al stappen gezet, maar hier botsen we op onze limieten”, citeert Het Nieuwsblad.

-> Ter vergelijking: Union heeft 50 miljoen budget voor hun nieuw stadion, Standard 80 miljoen, Club Brugge 100 miljoen. Dat van Gent heeft 76 miljoen gekost.
Toch een mooi budget dus om er een modern en mooi stadion van te maken lijkt me!

Nu vraag ik mij af: als ze zelf 63 miljoen euro gaan investeren, wie zijn dan de andere investeerders die ook een duit in het zakje gaan doen? En vooral: hoeveel komt daar dan, bovenop die 63 miljoen, nog bij?
PUSH

Berichtdoor Pieterjan » vr 23 apr 2021, 11:28

Het stadion zal volledig door Charleroi zelf worden gefinancierd zag ik een een filmpje waarin Bayat dit verklaarde.

Dit vond ik ook terug:

Het stadion wordt gebouwd op de site van AMS Nord in Marchienne-au-Pont.

Dit ambitieuze project, geschat op 60 miljoen euro, wordt volledig gefinancierd door Sporting. Het belangrijkste doel is om te voldoen aan de huidige energiebehoefte. Het toekomstige stadion wordt ook een belangrijke evenementeninfrastructuur voor de metropool carolo.

Ter herinnering: het toekomstige stadion zal een capaciteit hebben van 20.000 zitplaatsen en zal geschikt zijn voor Europese wedstrijden. Het wordt ontworpen volgens een zogenaamde "Engelse" methode, met gesloten hoeken en het dichtst bij het speelveld gelegen tribunes De supportersstand van Charleroi zal een capaciteit hebben van ongeveer 4000 zitplaatsen. Partners en VIP's krijgen 2.500 plaatsen en 500 plaatsen zijn bestemd voor gezinnen. Voor evenementen zal een intrekbare tribune de installatie mogelijk maken van een groot podium gewijd aan shows.

Het project bevindt zich nu in deze video-informatiesessie voorafgaand aan de impactstudie. Het publiek kan dan opmerkingen en opmerkingen maken over het project, voordat de vergunningaanvraag wordt ingediend.

In september 2020 zaten ze dus bijna aan de impactstudie, vooraleer ze de omgevingvergunning konden aanvragen. Het is nu eind april, dus ik vroeg me wel af wnr de vergunningsaanvraag zal gebeuren, want ze willen ook al in 2024 in hun nieuw stadion intrekken. Zo lang zal het dus volgens mij niet meer duren vooraleer ze de aanvraag gaan indienen en beginnen bouwen
Pieterjan

Berichtdoor Pieterjan » vr 23 apr 2021, 11:51

Bayat heeft blijkbaar deze week vragen beantwoordt op facebook en het ging toen ook even over het nieuwe stadion. Ik heb het stukje over het stadion beluisterd
en ze zitten blijkbaar op schema, wat goed nieuws is!

"De architecten zijn aangesteld en zijn bezig met de voorbereiding van de introductie van onze unieke vergunning", zei Sporting strongman carolo. Er is zojuist een nieuwe stap gezet.
Ze zijn dus de finale plannen aan het opmaken en gaan dan de omgevingsvergunning aanvragen, dus qua timing wat gelijklopend met club die in maart de aanvraag deed.

Voor de definitieve plannen is het wel nog even wachten, hij zei dat ze dit met een grootse persconferentie gingen doen, waarop alle plannen en foto's van hoe het stadion er zal uitzien gaan tonen. Dit zullen ze echter pas doen op het moment dat de omgevingsvergunning definitief is goedgekeurd. Dus daarop zal het nog even wachten zijn.

Maar goed dat er toch een paar projecten zijn (standard, charleroi, hopelijk ook club) die eindelijk wat vooruitgang lijken te boeken!
Pieterjan

Berichtdoor Chimaera » vr 23 apr 2021, 13:25

De procedures lopen toch opvallend vlotter in Wallonië dan in Vlaanderen. De Raad van State is nochtans een federaal instituut, de oorzaak lijkt me dus te liggen bij een andere mentaliteit, met als gevolg een gunstiger klimaat voor ontwikkeling.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor PUSH » za 24 apr 2021, 08:52

Pieterjan schreef:Bayat heeft blijkbaar deze week vragen beantwoordt op facebook en het ging toen ook even over het nieuwe stadion. Ik heb het stukje over het stadion beluisterd
en ze zitten blijkbaar op schema, wat goed nieuws is!

"De architecten zijn aangesteld en zijn bezig met de voorbereiding van de introductie van onze unieke vergunning", zei Sporting strongman carolo. Er is zojuist een nieuwe stap gezet.
Ze zijn dus de finale plannen aan het opmaken en gaan dan de omgevingsvergunning aanvragen, dus qua timing wat gelijklopend met club die in maart de aanvraag deed.

Voor de definitieve plannen is het wel nog even wachten, hij zei dat ze dit met een grootse persconferentie gingen doen, waarop alle plannen en foto's van hoe het stadion er zal uitzien gaan tonen. Dit zullen ze echter pas doen op het moment dat de omgevingsvergunning definitief is goedgekeurd. Dus daarop zal het nog even wachten zijn.

Maar goed dat er toch een paar projecten zijn (standard, charleroi, hopelijk ook club) die eindelijk wat vooruitgang lijken te boeken!

Men is "bezig met de voorbereiding van de introductie van de vergunning". Misschien ligt het aan mij, maar dat geeft mij niet direct de indruk dat het daar allemaal snel gaat ;)
PUSH

Vorige

Keer terug naar Nieuwe Stadions