Nieuw stadion Brussel (60.000)

Alle nieuwtjes over projecten voor nieuwe stadions in België horen hier thuis.

Re: Nieuw stadion Brussel (60.000)

Berichtdoor Stoemper » ma 14 sep 2020, 08:52

MRCKPL schreef:Nog een verstandig voorstel en mooi ontwerp IMO ...
https://www.youtube.com/watch?v=wuXygqj ... l=L%27Echo

Miljaar! :shock:

Helaas is de kans dat het er gaat komen quasi nihil -wall-
Stoemper

Berichtdoor Maxrafc » wo 23 sep 2020, 12:03

Wij gaan toch geen stadion bouwen voor een europa league/ champions league finale waar naar alle waarschijnlijkheid zelfs geen belgische ploeg zal in verschijnen? Dat boeit mij nu eens echt niet. Behalve voor de duivels moet er voor mij geen nieuw project zijn.
Maxrafc

Berichtdoor PUSH » wo 23 sep 2020, 14:42

Maxrafc schreef:Wij gaan toch geen stadion bouwen voor een europa league/ champions league finale waar naar alle waarschijnlijkheid zelfs geen belgische ploeg zal in verschijnen? Dat boeit mij nu eens echt niet. Behalve voor de duivels moet er voor mij geen nieuw project zijn.

Waarom zouden we die ambitie niet mogen hebben? We lopen járenlang (wat zeg ik, decennia lang!) achter op de rest van Europa wat stadion-infrastructuur betreft. En dan heb ik het niet zozeer over de grote G5-competities, maar ook Nederland, Portugal, Oostenrijk, Zwitserland, Polen, enzovoort. Als je ziet wat daar sedert de eeuwwisseling allemaal gebouwd is! Bij ons heb je enkel de Ghelamco Arena in Gent.

Het klinkt erg om te zeggen, maar het is de realiteit: in het beste geval hebben we tegen 2024 amper zes "deftige" voetbalstadions (Gent, Antwerpen, Brugge, Genk, Luik en het nieuwe stadion van Charleroi). Of neem daar misschien het Anderlecht-stadion nog bij, al is dat qua comfort voor drie vierden van de beschikbare plaatsen ook al gene vette meer.

Mogen we dan de ambitie niet hebben om in Brussel een state-of-the art voetbalstadion te bouwen dat voldoende plaatsen en comfort biedt om op zijn minst een Europa League finale te organiseren, ook al zal dat inderdaad nooit met een Belgisch team zijn?
PUSH

Berichtdoor girondin » wo 23 sep 2020, 16:26

helemaal mee akkoord!
girondin

Berichtdoor Greenboy » wo 23 sep 2020, 19:50

Ik ben akkoord met Maxrafc.
Dat veel clubs een nieuwe moderne infrastructuur nodig hebben is absoluut waar. In Brussel een miljoenproject neerzetten om max. 5 keer te gebruiken? Voor mij hoeft dat niet! Dat de Belgische ploeg afwisselend gaat spelen in de nieuwe stadions van de clubs. Dan komen ze eens overal in België en kan iedereen eens kort bij zijn deur naar België gaan kijken.
Greenboy

Berichtdoor PUSH » do 24 sep 2020, 08:38

Greenboy schreef:Ik ben akkoord met Maxrafc.
Dat veel clubs een nieuwe moderne infrastructuur nodig hebben is absoluut waar. In Brussel een miljoenproject neerzetten om max. 5 keer te gebruiken? Voor mij hoeft dat niet! Dat de Belgische ploeg afwisselend gaat spelen in de nieuwe stadions van de clubs. Dan komen ze eens overal in België en kan iedereen eens kort bij zijn deur naar België gaan kijken.

Als dat nieuwe stadion in Brussel ook de thuisbasis van Anderlecht kan worden, spreek je over veel méér dan 5 keer per jaar hé! ;)
PUSH

Berichtdoor Greenboy » vr 25 sep 2020, 11:29

Dan is het voor mij geen stadion voor de Nationale ploeg, maar voor RSC Anderlecht hé!
Greenboy

Berichtdoor Zelanje » za 26 sep 2020, 13:15

Denk ook niet dat Anderlecht een stadion nodig heeft dat voldoet aan de minimum capaciteit nodig om Europese finales te mogen organiseren.
Toch een van de redenen waarom het vorige plan uiteindelijk niet doorging.

Als we er in slagen om enkele deftige clubstadions te realiseren (in Brugge, Luik, Antwerpen en in Anderlecht), hoeft er voor mij niet nog eens een nationaal stadion bij te komen.
Zelanje

Berichtdoor Maxrafc » di 29 sep 2020, 10:51

PUSH schreef:
Greenboy schreef:Ik ben akkoord met Maxrafc.

Als dat nieuwe stadion in Brussel ook de thuisbasis van Anderlecht kan worden, spreek je over veel méér dan 5 keer per jaar hé! ;)

Dat zou dan weer wel een oplossing zijn maar blijkt dat ze die capaciteit niet willen. Als dat stadion gemoduleerd kan worden om eventueel capaciteit te verkleinen zonder dat de uitstraling verdwijnt, dat er een piste is die kan verdwijnen, dat er een dak komt om concerten te organiseren (al is er in de nabijheid paleis 12 ondertussen), zie ik het nog gebeuren.
Maxrafc

Berichtdoor Chimaera » za 17 okt 2020, 14:07

Eurostadion Brussel – verwerping cassatieberoep

De Raad van State verwerpt bij arrest nr. 248.603 van 15 oktober 2020 het cassatieberoep van de nv Ghelamco Invest tegen arrest nr. RvVb-A-1819-1371 van 27 augustus 2019 van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Dit rechtscollege had de vordering van de vennootschap tegen de weigering van de Vlaamse regering om haar een omgevingsvergunning voor onder meer een multifunctioneel complex, een campusgebouw, een paviljoen, een ondergrondse parkeergarage (Eurostadium Brussels), verworpen.

De nv Ghelamco Invest voert volgens de Raad van State ten onrechte aan dat het arrest van de RvVb een tegenstrijdige motivering bevat, een aantal bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schendt, en een aantal stedenbouwkundige voorschriften van het toepasselijke gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan miskent of verkeerd interpreteert.
(15/10/2020)

Ghelamco vangt ook bot bij Raad van State voor vergunning Eurostadion, maar geeft hoop niet op

15/10/20 om 17:21 - Bijgewerkt om 19:48

Sportmagazine
Bron: Belga

Bouwbedrijf Ghelamco heeft zijn laatste beroepsmogelijkheid tegen de geweigerde vergunning voor het Eurostadion uitgeput. De Raad van State heeft vandaag/donderdag het cassatieberoep van Ghelamco tegen het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen verworpen.

Het Eurostadion moest een nieuw voetbalstadion worden waar wedstrijden van het EK voetbal in 2020 gehouden zouden worden. De nieuwe voetbaltempel zou er komen op parking C van de Heizel. Die grond is eigendom van de stad Brussel - een van de trekkers in het dossier -, maar ligt in de Vlaamse gemeente Grimbergen.

Voor het bekomen van een omgevingsvergunning was projectontwikkelaar Ghelamco aangewezen op de Vlaamse overheid. Na negatieve adviezen besliste de Vlaamse regering in januari 2018 om de vergunning te weigeren. De geplande vloeroppervlakte van het project zou de toegestane limiet overschrijden en het project zou ook mobiliteitsproblemen met zich meebrengen.

Tegen die beslissing tekende Ghelamco beroep aan bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, maar die gaf het bedrijf in september 2019 ongelijk. De raad bevond het oordeel van de Vlaamse regering "niet kennelijk onredelijk".

In oktober van dat jaar stapte Ghelamco vervolgens naar de Raad van State, de laatste beroepsmogelijkheid. Het ging om een cassatieberoep: de Raad van State ging dus alleen na of het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen overeenkomstig de wet is genomen en deed geen inhoudelijke beoordeling.

Ghelamco vond de motivering van de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegenstrijdig en stelde dat het arrest een aantal bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schendt en enkele stedenbouwkundige voorschiften "miskent". In zijn arrest van donderdag besluit de Raad van State echter dat er geen bepalingen werden geschonden en dat de motivering correct is.

In een reactie zegt Ghelamco het arrest van de Raad van State "en de implicaties ervan" in detail te bestuderen, en zich te beraden over de volgende stappen om alsnog een vergunning te verkrijgen. Het bedrijf "blijft onverkort geloven" dat het daarin zal slagen. "Ofschoon dit arrest mogelijk een drempel opwerpt voor het origineel opgevatte Eurostadionproject, betekent het geenszins het einde van het project als dusdanig", zegt CEO Paul Gheysens. "Meer zelfs, dit arrest laat toe aan Ghelamco om in te spelen op de recente evoluties op het Heizelplateau en geeft de mogelijkheid om nog betere mobiliteitsoplossingen uit te werken in samenspraak met de relevante stakeholders."
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor NjitS » vr 05 feb 2021, 09:40

Er lijkt dan toch een beslissing genomen te zijn en er zal geen nieuw stadion komen in Brussel.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210204_98257335
BTID
NjitS

Berichtdoor Westelfan » di 09 feb 2021, 17:09

Heeft er iemand een idee wat het totale kostenplaatje (studies, ontwerpen, gerechtelijke kosten, ...) is, om uiteindelijk niets te bouwen?
KVC Westerlo in hart en nieren.
Westelfan

Vorige

Keer terug naar Nieuwe Stadions