Sporthal Winketkaai [Kangoeroes Mechelen - 1.500]

Post hier alle nieuwtjes en informatie over de Belgische indoor arena's.

Sporthal Winketkaai [Kangoeroes Mechelen - 1.500]

Berichtdoor Chimaera » za 27 jan 2018, 14:30

http://sporza.be/cm/sporza/zaal/basketbal/1.3133121
http://www.kangoeroesbasket.be/
http://www.basketpitzemburg.be/
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180125_03321514
http://www.radioreflex.be/2018/01/25/me ... te-niveau/

Fusieclub Kangoeroes Willebroek(-Boom) (zaal: De Schalk, Willebroek, 1200 plaatsen), dat uitkomt in de hoogste divisie, gaat nogmaals fusioneren, nu met provincialer Pitzemburg Mechelen. Hiermee mag Sporthal Winketkaai - 23 jaar na de verhuis van Racing Mechelen naar de Arenahal in Deurne (fusie met Sobabee Antwerpen tot Antwerp Giants) en later de Lotto Arena - opnieuw top-basketbal verwelkomen. De zaal biedt plaats aan 1000 à 1500 toeschouwers. Toen Racing Mechelen er speelde konden er 2000 toeschouwers binnen.

De voornaamste reden van de fusie en verhuis is dat de infrastructuur in Willebroek niet meer voldeed aan de licentievoorwaarden. Nieuwkomers hebben wat tijd om deze in orde te brengen maar die is verstreken en er kon geen oplossing gevonden worden in Willebroek.

Op middellange termijn zullen de wedstrijden in Mechelen verhuizen van de Winketkaai naar de nog te bouwen topsporthal in de Arsenaal wijk op de Ragheno site achter het station van Mechelen.

Mogelijkheid tot uitbreiding
De Kangoeroes zullen vanaf het seizoen 2018-2019 samen met Pitzemburg gevestigd zijn aan de Winketkaai. De besprekingen over hoe de fusie concreet in zijn werk zal gaan, zullen vanaf volgende week van start gaan.

De stad Mechelen heeft wel al enkele investeringen gepland om de huisvesting van een eerste nationale ploeg voor te bereiden. Zo zal het middelste veld worden aangepast (nieuwe belijning, basketbaldoelen, bijkomende verlichting), zal een nieuwe wedstrijdtafel en scorebord worden voorzien en zal de sporthal worden opgefrist. AGB SAM heeft hiervoor een budget van € 75 000 uitgetrokken. De Kangoeroes zullen ook een bouwvergunning aanvragen voor de uitbreiding van de sporthal met een VIP-ruimte van meer dan 200m².

Toch is dit ook maar een tijdelijke huisvesting. Op termijn zal de ontwikkeling Arsenaal/Ragheno (achter het station) nog meer mogelijkheden bieden voor het Mechelse basket. Sporthal Iham zal immers verdwijnen. Bij de bouw van een nieuwe sporthal zal er voor gezorgd worden dat dit de nieuwe thuisbasis wordt voor het basket.

De nieuwe naam wordt Kangoeroes Basket Mechelen. De bestaande lokale jeugdwerkingen blijven behouden.

Afbeelding
Winketkaai 39
2800 Mechelen
Bestaande uit een sportoppervlak van 48x34m geschikt voor basketbal, volleybal, badminton, turnen, zaalvoetbal en schoolsporten. 2 uitschuifbare tribunes bieden plaats aan 1010 zitplaatsen (2x505). De sporthal werd in 2000 volledig gerenoveerd. Zo werd o.m. de sportvloer vernieuwd (parket, de 4 bestaande kleedkamers werden ontdubbeld tot 8 kleedkamers, elk met nieuwe stortbaden en een volledig vernieuwde cafetaria, uitgebreid met een gezellig terras.
Chimaera
Beheerder

Re: Sporthal Winketkaai [Kangoeroes Mechelen - 1.500]

Berichtdoor YellowRedFan » zo 28 jan 2018, 22:19

Ik vind de reden van de verhuis wel raar.
Want in Willebroek gaan ze normaal gezien dit jaar het oude voetbalstadion van de schalk tegen de grond leggen, en normaal was het de bedoeling om daar dan een 2e sporthal bij te bouwen voor de groeiende interesse in het gebruik van de huidige.
Er worden meer aanvragen gedaan dan dat er tijd en plaats is in de sporthal die er nu staat.

En deze plannen liggen al zeer lang op tafel!
Ik ben zelf van Willebroek, en heb zelfs in het verleden gesolliciteerd voor een job als zaalwachter van de sporthal.
Toen hebben ze dit ook allemaal gezegd dat deze plannen op tafel lagen.

Maar het probleem is waarschijnlijk dat dit al veel te lang aansleept en het dus niet tijdig klaar zal zijn veronderstel ik?

In ieder geval, in mechelen hebben ze natuurlijk een pak meer mogelijkheden om door te groeien tot een echte topclub op termijn.
Gaat ook veel meer volk komen zien daar, meer sponsors,... meer parkeergelegenheid met die zeer grote parking die ze onder het station aan het bouwen zijn (of ondertussen zelfs al klaar is misschien)
Goed bereikbaar met auto, bus, trein, fiets, te voet,...

Ik denk dus dat ze vooral naar de toekomst zien, en naar de groei van de club!
YellowRedFan

Berichtdoor Guga-Malinwa » do 22 feb 2018, 15:31

YellowRedFan schreef:Ik vind de reden van de verhuis wel raar.
Want in Willebroek gaan ze normaal gezien dit jaar het oude voetbalstadion van de schalk tegen de grond leggen, en normaal was het de bedoeling om daar dan een 2e sporthal bij te bouwen voor de groeiende interesse in het gebruik van de huidige.
Er worden meer aanvragen gedaan dan dat er tijd en plaats is in de sporthal die er nu staat.

En deze plannen liggen al zeer lang op tafel!
Ik ben zelf van Willebroek, en heb zelfs in het verleden gesolliciteerd voor een job als zaalwachter van de sporthal.
Toen hebben ze dit ook allemaal gezegd dat deze plannen op tafel lagen.

Maar het probleem is waarschijnlijk dat dit al veel te lang aansleept en het dus niet tijdig klaar zal zijn veronderstel ik?

In ieder geval, in mechelen hebben ze natuurlijk een pak meer mogelijkheden om door te groeien tot een echte topclub op termijn.
Gaat ook veel meer volk komen zien daar, meer sponsors,... meer parkeergelegenheid met die zeer grote parking die ze onder het station aan het bouwen zijn (of ondertussen zelfs al klaar is misschien)
Goed bereikbaar met auto, bus, trein, fiets, te voet,...

Ik denk dus dat ze vooral naar de toekomst zien, en naar de groei van de club!

Ik zit zelf al 25 jaar in de basketwereld en geloof mij, dit heeft alles te maken met de concurentiestrijd in Willebroek tussen Kangoeroes en Basket Willebroek en de politiek in Willebroek. Basket Willebroek zwaait de plak in Willebroek en er zitten meer mensen in het bestuur van een andere politiek partij dan diegene die momenteel regeert. Daarom worden die plannen nog niet uitgevoerd of slepen inderdaad te lang aan.

Kangoeroes speelt nu al 5 seizoenen met een C-licentie in eerste klasse en de voorwaarden waren dat dit onder huidige omstandigheden maximum 5 jaar mocht. Daarom dus de dringende verhuis.

Niet dat de Winketkaai zoveel groter is, maar wel iets meer luxe en zaken zoals brandveiligheid, nutsvoorzieningen en nog kleine details die allemaal in de licentievoorwaarden staan.

Zoals je zelf aanhaalt gaat er (hopelijk) in Mechelen wel iets meer publieke belangstelling zijn.
Zoals ik eerder zei, bij Kangoeroes zijn niet eens alle tribunes uitgeschoven omdat de pbulieke belangstelling niet altijd top is door de tweestrijd met Basket WIllebroek.

In de Winketkaai gaan ze ook maar maximum 3 jaar mogen spelen en de nieuwe zaal achter het station (waar nu al een grote sporthal staat) zou plaats moeten bieden aan ongeveer 3000 man.
Op vlak van bereikbaarheid en parkeergelegenheid zitten ze op de nieuwe locatie ideaal.
Guga-Malinwa

Berichtdoor Guga-Malinwa » di 18 sep 2018, 14:01

Ondertussen zijn er al een deel zaken veranderd in de zaal. Nieuwe scorebord langs beide kanten (1 basic scorebord en 1 multimedia scorebord), het hoofdveld werd vergroot naar de mogelijkheden binnen de zaal.

De vorige ringen op het hoofveld werd naar de zijkant gehangen en in de plaats kwamen 2 nieuwe borden met een nieuwe shotklok en verlichtingsysteem in verwerkt.
De standaard verlichting werd nog versterkt om te voldoen aan de waarden voor de TV uitzendingen. Ook werd er een heel arsenaal aan spots gehangen als sfeerverlichting tijdens de wedstrijden.

Aan de infrastructuur van de zaal en/of kleedkamers heb ik nog niet veel veranderingen gezien.

Ik probeer 1 van de dagen eens wat deftige foto's te nemen en hier te posten
Guga-Malinwa

Berichtdoor MRCKPL » vr 19 maart 2021, 14:43

MRCKPL

Berichtdoor Chimaera » za 20 maart 2021, 12:18

Om zeker naar uit te kijken. Zou volgens die pdf om 2500 plaatsen gaan. Zeer ambitieus project, dat Ragheno-park.

Ironisch wel dat de spirituele opvolger van basketgrootheid Racing Mechelen samenwerkt met KV Mechelen.
Chimaera
Beheerder

Keer terug naar Belgische Indoor Arena's